Havhingsten fejrer 10-års dag i Berlin

Særtransport af verden længste rekonstruktion af et vikingeskib
Udgivet 04/09-2014

4. september 2014 er det 10 år siden, at Havhingsten blev søsat. Dagen fejres i Berlin, hvor skibet skal deltage i festlighederne i forbindelse med åbningen af vikingeudstillingen.

Den 4. september 2004 blev Havhingsten fra Glendalough navngivet af Hendes Majestæt Dronningen og derefter søsat af den 60-mand store besætning.

Havhingsten fejrer sin 10-års fødselsdag langt fra Roskilde. Skibet er netop i dag, den 4. september 2014, ankommet til Berlins havn, for at blive klar til paraderoning gennem byen lørdag den 6. september og Dronningens besøg sammen med Forbundspræsident Gauck den 9. september i forbindelse med åbningen af udstillingen ’Die Wikinger’ og ’Vikingeskibsmuseets udstilling ’Schiffe der Wikinger’ i Martin-Gropius-Bau.

Havhingsten blev den 3. september 2014 løftet op på blokvongen af to kraner, for at starte rejsen mod Berlin. Kl. 15.45 krydsede de tunge særtransport Farøbroerne, og kl. 20.00 blev skibet kørt om bord på 'Kronprins Fredrik' i Gedser.
Tidlig torsdag morgen ankom Havhingsten til Berlin West Hafen. Her skal skibet ligge til på lørdag, hvor besætningen går om bord og ror skibet gennem Berlins Centrum.

Se fotos fra Havhingstens rejser

I  anledning af 10-års dagen har vi samlet nogle af de smukkeste billeder fra Havhingstens rejser.

Havhingsten er med sin længde på hele 30 meter verdens længste rekonstruktion af et vikingeskib. Det originale skib - Skuldelev 2 - står udstillet i Vikingeskibshallen sammen med de fire andre skibe, der i 1962 blev udgravet ud for Skuldelev i Roskilde Fjord.

Skibet blev verdensberømt, da det gennemførte den spektakulære forsøgsrejse fra Roskilde, nord om Skotland til den irske hovedstad Dublin i 2007, og tilbage til Roskilde syd om England i 2008. På rejsen gjorde skibet stop i mange havne, og det var muligt at følge skibes sejlads via satellitkort på Vikingeskibsmuseets hjemmeside. Det blev en kæmpe formidlings succes - 1,5 million brugere fulgte med i gennem de 14 uger rejsen i alt varede.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen