Havhingsten sejler igen

I juli sejler Havhingsten ud i det danske sommerland på et tre ugers jubilæumstogt. Foto Werner Karrasch
Udgivet 16/01-2012

Vikingeskibsmuseet er i fuld gang med at planlægge jubilæet for udgravningerne af de fem Skuldelevskibe. Det markeres blandt andet med en sejlads til sommer med Havhingsten fra Glendalough.

Udgravningerne ved Skuldelev i sommeren 1962 bragte enestående viden om vikingetidens skibsbygning og håndværk. Vikingeskibsmuseet markerer jubilæet med en stor særudstilling om 50 års arbejde med forskning og formidling af vikingetidens skibe, søfart og bådbygningskultur.

Siden 1962 har over 6 millioner mennesker oplevet de imponerende skibe, der fortæller vikingernes fascinerende historie om krig og togter, om handel og rejser til fjerne egne, og om livet i Norden for 1000 år siden. Vikingeskibene fortæller også historien om Roskilde som en af Rigets vigtigste byer i tiden, hvor Danmark blev til. Arbejdet med Skuldelevskibene har givet ny viden om vikingerne og gjort Danmark til et af verdens førende lande inden for marinarkæologien.

På jubilæumstogt med Havhingsten

Som en del af jubilæumsaktiviteterne, sejler Havhingsten ud i det danske sommerland. Med om bord er 60 frivillige besætningsmedlemmer og en masse fortællinger om vikingeskibene. I de havne skibet anløber, vil der blive arrangeret udstillinger og 'åbent skib' hvor publikum får mulighed for at gense det skib, som i 2007-08 gjorde den dramatiske sejlads til Dublin i Irland.

Sejladsen starter i Roskilde den 8. juli og herefter går sejladsen nordpå og ud af Roskilde Fjord, rundt om Sjællands Odde og sydpå, hvor mange danske havne skal besøges. Den 28. juli returnerer Havhingsten til Roskilde.

Følg med på hjemmesiden

Vikingeskibsmuseet er i fuld sving med planlægning af sejladsen. I sidste uge blev sidste hånd lagt på listen over besætningsmedlemmer, og i den kommende tid vil der blive arbejdet med Havhingstens sejlrute. Hvilke havne skibet forventer at anløbe afhænger af mange ting. Vejret er selvfølgelig en afgørende faktor, og mange havne har ikke plads og faciliteter til at modtage verdens største vikingeskib med 60 mænd og kvinder, telte og udstyr.

Frem mod afrejsen, vil vi på museets hjemmeside fortælle mere om planlægningen og de aktiviteter der kommer til at foregå, når Havhingsten sejler igen. Måske til en havn i dit nærområde?

Oprettet af Preben Rather Sørensen