'Mission Valhalla'  -  fra DR Ramasjang til Vikingeskibsmuseet

Udgivet 07/11-2022

Historierne fra den nordiske mytologi fascinerer og åbner for fortællingerne om vikingernes brug af havet. Fortællingerne får nu ekstra brændstof gennem et samarbejde mellem Vikingeskibsmuseet og DR, der tager afsæt i DR's Ramasjang-serie 'Mission Valhalla'.

På Vikingeskibsmuseet er det ikke usædvanligt, at børn og forældre tager hinanden i hænderne og sammen – gennem leg og fantasi - rejser tilbage til vikingetiden.
I efterårsferien fik de fantastiske historier om vikingernes guder ekstra brændstof igennem et nyt samarbejde med DR, der tager afsæt i DR's Ramasjang-serie 'Mission Valhalla'.
Samarbejdet fortsætter frem til og med sommerferien 2023, og vil kunne opleves i blandt andet et helt nyt undervisningstilbud i museets Skoletjeneste og nye publikumsaktiviteter målrettet børnefamilierne.

’Mission Valhalla’ går live

I forbindelse med 'Mission Valhalla'-programmerne har Vikingeskibsmuseet og DR indgået en aftale om at museet kan anvende DR-konceptet fra det kendte børneunivers for at skabe nye oplevelser for børn.

Det første resultat af samarbejdet kunne opleves her i efterårsferien, hvor de mange feriegæster tog med på familierundvisninger, hvor de hjalp med at løse Vikingeskibsmuseets egen 'Mission Valhalla - Tyrs mistede mod!'

I løbet af rundvisningen skulle familierne i fællesskab løse en række opgaver, der gav viden om vikingernes liv, skibe og søfart, og - ikke mindst - åbnede for de spændende fortællinger fra den nordiske mytologi.

Fra TV-succes til skoleundervisning

I løbet af de kommende uger skal ’Mission Valhalla’-formatet udfoldes, så det også kommer til at omfatte et nyt undervisnings forløb, hvor eleverne, der besøger museet kan møde vikingernes verden og de nordiske guder univers i krydsfelt mellem museets store faglighed og DR Ramasjangs umiddelbare kontakt til børn og unge gennem deres kendte persongalleri.

Og netop de meget forskellige tilgange til historieformidling er faktisk styrken i samarbejdet, mener museumsfolkene:

- "Grunden til, at vi gerne vil bruge 'Mission Valhalla' hos os, er, at vi ser et værdifællesskab med programmerne i forhold til at styrke børnenes evne til at se sig selv i et større, historisk perspektiv. Et kvalitetsprogram som 'Mission Valhalla', som så mange børn kender fra Ramasjang, kan være med til at være 'løftestang' for, at vi på en sjov og legende måde kan lære børnene om de nordiske guder og vikingernes verden. I vores version bliver det så helt naturligt med fokus på vikingernes skibe og det maritime liv", siger Maiken Maigaard, der er publikumschef på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Flere missioner

Vikingeskibsmuseet er i fuld gang med at udvikle nye publikumsaktiviteter, sideløbende med satsningen på skoleforløbene. Så der er stor chance for at møde ’Mission Valhalla’ både til juleferien, vinterferien og til Påske i 2023.

Om ’Mission Valhalla’

Ser I også Mission Valhalla på DR Ramasjang? Det er en spændende serie, hvor man kan følge de nordiske guder Odin, Thor, Loke, Idun og Freja på mission for at redde Valhalla.

Det er en spændende serie, hvor modige, jordiske helte-børn sammen med de nordiske guder; Odin, Thor, Loke, Idun og Freja drager ud på en række farlige missioner for at holde dommedag - Ragnarok - for døren og for at redde Valhalla.

Der er 12 afsnit i alt. Se dem som opvarmning til efterårsferien, hvor I kan tage med på Vikingeskibsmuseets Mission Valhalla og hjælpe guden Tyr med at genfinde sit mistede mod.

» Alle 12 afsnit af 'Mission Valhalla' kan ses på dr.dk ...

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen