Nu kan museets gæster igen stævne ud på fjorden

Udgivet 30/06-2020

Fra den 4. juli og frem til 9. august kan du få en helt særlig oplevelse på Roskilde Fjord, når vi kombinerer sejlads og formidling.

På Vikingeskibsmuseet kan du gå direkte fra oplevelsen af de 1000 år gamle vikingeskibe udstillet i Vikingeskibshallen og ned til Museumshavnen, hvor du kan stævne ud i en af vikingeskibenes efterkommere - de traditionelle nordiske træbåde - der, nu tusinde år senere, er bygget efter samme principper og metoder, som vikingerne brugte.

Flydende formidling og rå muskelkraft

Der er tale om en eksklusiv oplevelse, når I stævner ud på Roskilde Fjord sammen med en af vores dygtige sejladsinstruktører. Vi benytter os af et af de samme drivmidler som vikingerne gjorde; årer og de ombordværendes rå muskelkraft.
Undervejs vil sejladsinstruktøren fortælle om roning og sejlads i vikingetiden og om brugen af den traditionelle åbne båd.

Turen varer ca. 50 minutter inklusiv udlevering af redningsvest og introduktion til skib og roning. Deltagerne på sejladsen udgør skibets besætning og skal deltage aktivt ombord ved at ro.
Alle sejladser ledes af en erfaren sejladsinstruktør.

Daglige sommersejlture - fakta:

Vikingeskibsmuseet tilbyder sejladser i traditionelle, nordiske både dagligt fra 4. juli til 9. august. Sejladserne afgår fra Museumshavnen kl 11.00, 12.30, 13.40 og 15.00

Pris:
120,00 DKK i tillæg til entrébilletten. Køb af sejladsbillet forudsætter køb af entrébillet til Vikingeskibsmuseet.

Billetter til de daglige sejladser købes ved indgangen fra kl. 10.00 efter først-til-mølle-princippet.
Det er ikke muligt at ringe til museet og få oplyst antallet af ledige billetter på dagen.

Eller du kan købe online via BilletExpressen: » Køb din billet her (med i prisen følger entrébillet til museet)...

Covid-19 information:
For at passe godt på vores gæster sørger vi for god plads i bådene. Der vil være 2 meters afstand mellem deltagerne og der vil derfor kun være plads til 9 personer i hver båd. Besøger man museet i en gruppe, og  er man så nært bekendte eller familie, at man ikke normalt holder afstand til hinanden, er der plads til op til 15 personer i en båd.
Årer, ræling, sæder, redningsveste osv. vaskes af mellem hver sejlads, og der holdes 2 meters afstand mellem alle ombord under hele sejladsen. Derfor kan vores ansatte desværre heller ikke tilbyde fysisk hjælp med ombordstigning, roning osv., og vi har ikke mulighed for at sætte sejl. Turen vil derfor udelukkende foregå for åre.
Vi kan desværre ikke tilbyde særlige forhold for handicappede: Man skal selv kunne ro, og vores personale har grundet afstandskravet ikke mulighed for at hjælpe gæster ombord i båden.

Børn ombord:
Der er enkelte pladser om bord til børn (mellem 4 og ca. 14 år) og andre der ikke kan ro. Der skal minimum 4 ro-dygtige gæster til en afgang, før den kan gennemføres. Børn under 4 kan desværre ikke deltage i sejladser. Børn skal altid ledsages af en voksen.

Vejr og vind:
Vi forbeholder os ret til at aflyse, hvis der ikke er deltagere nok, eller hvis vejret er en risiko for sikkerheden. Medbring altid praktisk og vandtæt tøj.

Oprettet af Sabine Stubbe Østergaard