Ny bog om Skjoldungens sejlads ved Grønlands vestskyst

Udgivet 03/11-2017

'Skjoldungen - en moderne vikingesejlads' er fortællingen om en rejse ivikingeskibet Skjoldungen, om besætningen, udfordringerne, mødet med et moderne Grønland og et besøg i den grønlandske historie fra Erik den Rødes tid til nu. Alt sammen fortalt til forfatter Kristoffer Flakstad. Bogen udkom den 2. november 2017.

Seks ugers grønlandsk sejlereventyr gennem fjorde, skærgårde, ukendte farer, uforudsete vejrforhold og uundgåelige konflikter. Skjoldungen er historien om togtet på det rekonstruerede vikingeskib af samme navn. Med skipper Sand og næstkommanderende Nielsen i spidsen.

En efterårsdag på havnen med benene ud over kanten, en øl i hånden og hovederne fulde af drømme om eventyr og fremtiden. Lige blev der tanken om seks ugers vikingetogt født for Ole Sand og Ingeborg Gayle Nielsen.

”Lige pludselig kunne vi se, hvad vi skulle. Vi er begge to erfarne sejlere med en stor passion for Grønland, sejlads, bjerge, havet og vikinger. Det hele passede sammen, og den dag på havnen, hvor sæsonen netop var slut, aftale vi en dato og gik faktisk i gang med at planlægge,” fortæller bogens kvindelige hovedperson, som – ligesom Sand – er frivillig på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

”Men vi er jo ikke museumsfolk. Vi er bare drevet af en utrolig stor kærlighed til dét at sejle, så hele vejen igennem har det været lysten, der har drevet værket. Og så er vi meget glade for at være danskere, der er med til at bidrage lidt til vores historie og kultur.”

Dét gjorde de i sommeren 2016, hvor otte danskere fra 18 til 60 år sejlede fra Nanortalik i det sydligste Grønlad op til Nuuk. I en båd, stort set rekonstrueret, som vikingerne byggede dem for mere end 1000 år siden.

Skjoldungen er fortællingen om besætningen, udfordringerne, mødet med et moderne Grønland og et besøg i den grønlandske historie fra Erik den Rødes tid til nu. Alt sammen fortalt til forfatter Kristoffer Flakstad.

Og vel hjemme igen og med oplevelser for livet nedfældet er det i sær én ting, der fylder hos Ingeborg G. Nielsen.

”Vi blev overvældet af venlighed i Grønland og er stadigvæk ydmyge og taknemmelige over den modtagelse og venlighed, vi konstant blev mødt med. Det glemmer vi aldrig.”

OM FORFATTERNE

Ingeborg Gayle Nielsen, næstkommanderende og vagtholdsansvarlig ombord, har sejlet hele sit liv og boet i Grønland.

Ole Sand, skipper på Skjoldungen og med-initiativtager til Skjoldungens rejse.

Kristoffer Flakstad (f.1977) er journalist og forfatter og en af landes førende rejsejournalister. Han har senest oversat den norske bog Kongens valg (Gyldendal 2017)

Fakta om bogen:

Ingeborg Gayle Nielsen, Ole Sand, Kristoffer Flakstad