Søsætning af fire egnstypiske træbåde til Nationalpark Skjoldungernes Land

Jagtpram. Copyright; Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Jagtprammen er den mindste af i alt fire både bygget af Vikingeskibsmuseets bådebyggere til Nationalpark Skjoldungernes Land.
Udgivet 26/04-2024

Fire smukke traditionelle træbåde bygget af Vikingeskibsmuseets bådebyggere bliver søsat fredag den 26. april fra Museumshavnen ved Vikingeskibsmuseet.

Dato: Fra til

Vikingeskibsmuseets bådeværft har bygget en fiskerbåd, en jagtpram og to ropramme, som efter søsætningen vil have hjemhavn i nationalparken i Boserup Skov ved Kattinge Værk Slusehus.

Herfra vil nationalparkens gæster helt gratis kunne få store naturoplevelser, når de på egen hånd sejler ture i Roskilde Fjords mange bugter og vige ombord i et stykke levende kulturarv.

Roprammene og jagtprammen bliver gratis at låne efter først-til-mølle-princippet, og de bliver låst op med en sms-kode. Ved bådene vil der være både redningsveste i forskellige størrelser, padler og årer.

Den store fiskerbåd har sit eget bådelaug, som varetager tilsynet og vedligeholdelsen af hele jollesamlingen.

Program for søsætning fredag den 26. april kl. 13

- Fejring med skåltaler