To årtier ombord på Havhingsten fra Glendalough

Havhingstens togt til Dublin i 2007. Copyright; Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Havhingsten fra Glendalough sejler her strækningen fra øen Isle of Man i det irske hav til Port Oriel i Irland.
Udgivet 05/04-2024

Den 4. september er det 20 år siden, det store langskib Havhingsten fra Glendalough første gang ramte vandet.

I to årtier har skibet Havhingsten fra Glendalough tryllebundet dem, der har set det sejle forbi på Roskilde Fjord, langs de danske kyster og i internationalt farvand.

Særlig betagende har sejlturene været, for dem der har været heldige at komme med ombord på skibet.

”Jeg bliver aldrig træt af den der fantastiske fornemmelse af at stå med det rigtige grej i hænderne og så stryge derudaf hen over vandet," fortæller Claus Laage-Thomsen, der har været en del af bådelauget i alle årene.

Selv efter 20 år ombord på Havhingsten fra Glendalough, så rejser hårene sig stadig i nakken, når han tænker på, hvordan det er at sejle det smukke langskib, som er det største af Vikingeskibsmuseets sejlende vikingeskibe.

Arkæologien vækkes til live

Havhingsten fra Glendalough er en rekonstruktion af det originale langskib Skuldelev 2, som er en del af Vikingeskibsmuseets faste arkæologiske udstilling.

I år har Havhingsten sejlet i 20 år, og Claus har været med i bådelauget helt fra begyndelsen og mere til. Han var nemlig også med på sidelinjen da Vikingeskibsmuseets første rekonstruktion Roar Ege blev bygget i 80’erne og endnu tidligere var han en del af den gruppe søspejdere, der byggede vikingeskibet Skinfaxe i Fredriksværk.

"Havhingsten var jo ligesom højdepunktet for mig, fordi det er den største rekonstruktion af et vikingeskib, som er lavet. Det er helt vildt spændende at se det sejle og fornemme historien. Skibet har jo sejlet hen over Nordsøen for 1000 år siden. Det er jo helt eventyrligt at være med til at vække den form for arkæologi til live igen,” fortæller han.

Bølgerne på det irske hav

Hans største oplevelse ombord over de sidste 20 år, var også den eksperimentalarkæologiske rejse hen over Nordsøen fra Roskilde til Dublin i 2007.

”Det der med at se lige ind i en bølge, der er 6 meter høj eller mere ude midt på det irske hav. Det var både vildt og fantastisk"

På grund af en storm fra Atlanterhavet blev besætningen ombord på Havhingsten nødt til at vente flere dage på den skotske ø Isle of Skye. På et tidspunkt så det ud til, at stormen var drevet over, og skibet forsatte derfor sin rejse mod Irland.

"Men da vi så sejler ind i det irske hav, så er det jo, at der alligevel kommer ret meget vind. Her mærkede hele besætningen, hvordan skibet ligesom bare løftede sig op som en prop på de høje bølger. Med den lave køl, så havde Havhingsten ikke noget problem med at hænge fast i vandet, som en kølbåd ville have. Det havde nok været en lidt anderledes oplevelse, hvis bølgerne havde slået ind over skibet. Men så var vi jo også 60 mand til at lænse, hvis det endelig var,” fortæller han om den oplevelse ombord på Havhingsten, som har betydet mest for ham.

En samlet flok skubber stadig liv i det store træskib

Claus er selvfølgelig mødt op i dag for at hjælpe med at få både Havhingsten fra Glendalough og de øvrige skibe i vandet til den årlige søsætning. Han glæder sig til endnu en sejlads i det majestætiske skib.

”Det der holdarbejde om bord på Havhingsten, bliver jeg aldrig træt af. Både som nu, når vi er op mod 100 mennesker, der skal samarbejde om at få skibet i vandet, men også når vi sejler. Du er et stort hold på 60 mennesker, som kender de faste procedurer for, hvordan skibet skal sejles, og alle skal tage fat. Alle hjælper til både når der skal roes, når sejlet skal hives op og når skibet skal op i vinden for at gå over stag på bidevin. Tovet der løber igennem hænderne og følelsen af det store skib, der slår over på en ny kurs. Det betager mig stadig så mange år efter,” fortæller han.

Til daglig er Claus skolelærer på Østerbro, men bruger stadig meget af sin fritid på Vikingeskibsmuseets Museumshavn og ombord på de sejlende vikingeskibe. Han har dog skruet lidt ned for engagementet i Havhingstens bådelaug, og i år kommer han kun til at sejle med ombord en enkelt gang.

Kurs mod nære kyster

I år bliver det dog ikke til en sejltur mod fjerne kyster for hverken Claus eller de øvrige medlemmer af Havhingstens bådelaug.

Skibet er over årene gentagne gange sprunget læk lige omkring det 7. bord. I år har bådeværftet forsøgt sig med en ny forstærkning indvendigt i skibet, da det blev repareret hen over vinteren.

Havhingsten fra Glendalough sejler derfor kun i Roskilde Fjord og Isefjorden denne sejlsæson.

Til efteråret kan bådeværftet på den måde bedre vurdere, om de med den nye reparation, måske har fundet et af svarene på, hvorfor skibet bliver ved med at springe læk lige her.