Vandstandsstigningen time for time.

Udgivet 06/12-2013

Se billeder fra stormen og vandstandstigningen.

Natten til den 6. december begyndte vandet at stige i Roskilde Fjord, og Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnet og Midt- og Vestsjællands Politi har, i samarbejde med Vikingeskibsmuseets personale, sikret Vikingeskibshallen mod det stigende vand.

Det nordvestligste hjørne af Vikingeskibshallen er mest udsat, og her er lidt vand trængt i gennem murværket. hjørne, hvor vandet er trængt igennem barrikaderne.

"Vi har forberedt os så godt muligt  og har situationen under kontrol. Det værste, der kan ske, er, at der går en rude, og det er ikke sket," siger Tinna Damgård-Sørensen.

Vikingeskibsmuseet er i kontakt med Nationalmuseets bevaringsafdeling, som er klar til at rykke ud med konservatorer med speciale i trækonservering, hvis situationen skulle forværres, ligesom der holdes tæt kontakt til Forsvarets Center for Operativ Oceanograf, der løbende rapporterer om vandstanden i Fjorden og prognoserne. Seneste måling kl. 15.50 viser en vandstand på 165 cm over daglig vande.

"Vandet vil stå højt de næste mange timer, og vi er alle forberedt på at skulle være på arbejde længe endnu - måske helt til i morgen tidlig," siger museumsdirektøren.

Billederne er taget af Pernille Simonsen, medarbejder i Museumsbutikken, der har haft udsigt til det stigende vand hele dagen.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen