Dronningen sender Havhingst ud i sommerlandet

Foto Werner Karrasch

I strålende solskin og til tonerne af violinmusik sejlede vikingeskibet Havhingsten fra Glendalough søndag formiddag ud af Roskilde Havn med kurs mod sommerlandet.

Med om bord på det første stykke af turen var Dronning Margrethe, der er skibets gudmor, Roskildes Borgmester Joy Mogensen, museets direktør Tinna Damgård-Sørensen – og selvfølgelig besætningen på 55 mænd og kvinder.

Inden afsejlingen nåede Dronningen at få en rundvisning på museet, hvor hun blev orienteret om museets seneste marinarkæologiske fund i Femern Bælt og fik en rundvisning i den nyligt åbnede jubilæumsudstilling.

De mange fremmødte, der havde valgt at besøge museet og vinke farvel, kunne nyde det gode vejr og samtidig blive orienteret om Havhingsten og formålet med sejladsen, mens de ventede på, at skibets besætning fik pakket det allersidste grej, og gæsterne kom på plads, så ordren til at sætte årene i kunne gives af skipper Vibeke Bischoff.

Vel ude af havnen blev sejlet sat, og Havhingsten var på vej. Skibet fik følgeskab af adskillige både på dette allerførste stræk, der havde første stop i Veddelev Havn, hvor Dronningen og de øvrige gæster sagde farvel og forlod Havhingsten.

Første planlagte besøgshavn bliver en afstikker til Tyskland, nemlig til gammelt dansk land i Slesvig, hvor Havhingsten skal deltage i et råsejlstræf i Hedeby. Derefter sejles der til Korsør tæt på Trelleborg, Kerteminde med skibsgraven ved Ladby og Samsø, der med Kanhavekanalen også har stærke rødder i vikingetiden. Herefter vender skibet tilbage til kendt farvand i Roskilde Fjord, hvor Frederikssund anløbes dagen inden den store modtagelse i Roskilde 28. juli kl. 14.00. I den samme weekend afholder Vikingeskibsmuseet sin store Vand, Vind og Vikinger Festival.

Togtet er en af museets aktiviteter i anledning af 50-års jubilæet for udgravningen af vikingeskibene i Skuldelev, og det kan følges live på en kortplotter på museets hjemmeside, hvor også blogs, der skrives undervejs, beretter om livet om bord og om besøgene i de forskellige havne.

» <link internal-link internal link in current>Følg Havhingstens rejse, time for time...

Oprettet af Ivan Jakobsen