Jól på Vikingeskibsmuseet

Skibene er sat på land for vinteren, og dagene er blevet kortere og koldere. Det er tid til at samles og skabe fælles minder - og måske nye traditioner?

En gammel tradition

Julen har i årtusinder været en af årets store højtider - hvis ikke den største i Norden. Her i den mørkeste tid samledes man omkring bordet for at drikke for fred og spise godt.

Når vi sætter os til bords for at spise og drikke den gode julemad og juleøl, er det altså en tusindårig gammel, nordisk skik vi holder i hævd. Sådan fejrede vores forfædre i vikingetiden midvinteren.

Snorre - Julens fortæller

Det er længe siden vikingerne holdt jul, så hvorfra ved vi hvordan vikingerne fejrede jul?

Der er ikke mange historier, der er nedskrevet i vikingetiden. Men den senere historieskriver Snorre Sturlason, som levede i årene 1178-1241, fortæller om julen ved det norske hof.

Snorre blev født næsten 200 år efter vikingetiden sluttede, og han berettede ikke fra Danmark. Alligevel er disse fortællinger en af de bedste kilder til viden om den hedenske jul.

» Du kan læse mere om vikingernes december-traditioner her

Juleprogram med fortællinger, aktiviteter og rundvisninger

Vikingeskibsmuseet vil sammensætte et juleprogram med aktiviteter for hele familien og rundvisninger om de verdensberømte vikingeskibe, når julen vender tilbage på museet i 2024. Vi vil også holde åbent alle dage for juleshopping i museumsbutikken og lækkerier i Café Knarr. Siden vil blive opdateret når julen nærmer sig igen.