Rollotapetet: Vikingehøvdingens liv med politik, krig og kærlighed

I oktober vil en anderledes "tegneserie" - et stort, moderne billedbroderi, inspireret af det berømte Bayeux-tapet fra slutningen af 1000-tallet, pryde væggen i Vikingeskibshallen.

Tapetet er skabt som en hyldest til den fredsaftale, der sikrede grundlæggelsen af Normandiet i Frankrig, indgået mellem vikingehøvdingen Rollo og den karolingiske konge Karl den Enfoldige i 911. Her 1100 år efter fortælles historien om Rollo – fra de første plyndringstogter og den første kærlighed til de politiske alliancer, hans kristne dåb og magtposition i Frankerriget - på et næsten 22 meter langt, håndbroderet tapet.

Det er første gang, tapetet vises i Danmark, og udstillingen på Vikingeskibsmuseet afslutter en længere turné med visning i Frankrig og Norge. Udstillingen af tapetet er en unik mulighed for at få indblik i det politiske magtspil i vikingetidens Europa.
Udstillingen ledsages af tekster, der beskriver tapetets scener; nordboernes møde med frankerne og de dramatiske kampe ved Rouen og Paris samt figurerne fra den nordiske mytologi, der dekorerer tapetets bort. Et opgaveark inviterer børn til at ’læse tegneserien’ og gå på opdagelse i tapetets persongalleri og billeder.

Foredrag om Rollo

Tirsdag den 11. oktober vil Professor Jean Renaud, manden bag tapetets historiske deltaljer og scenebeskrivelser, holde foredrag om Rollo. Jean Renaud fortæller om, hvordan Rollo steg til tops i hjertet af Europa og endte som ’en af de store’ i det frankiske rige: Rollos sande identitet er stærk omdiskuteret, dog nævnes han første gang i et dokument fra 918. Når man tager i betragtning, at denne vikingehøvding, Hrólfr, måske blev presset eller tvunget til at forlade Skandinavien, kan man kun beundre hans tilpasningsevne i enhver henseende. Han blev ‘greve’ af Rouen, og han styrkede sin magt over det land, som Karl den Enfoldige overdrog ham i 911. Dermed lagde han grunden til et langvarigt politisk og økonomisk opsving. Han etablerede en hovedsagligt skandinavisk elite i det gryende Normandiet, samtidig med, at han vandt gejstligheden og befolkningen for sig, og beviste sin usvigelige støtte til den karolingiske konge. (beskrivelse af Jean Renaud)

Oplev en oldgammel broderiteknik på nær hold

Den 8., 9. og 11. oktober viser Jocelyne Renaud, der fik ideen til at skabe et autentisk broderi, syteknikkerne anvendt på Rollotapetet. Jocelyne deltog i færdiggørelsen af det enorme broderi, og demonstrerer med kulørt uldgarn og hørlærred, teknikken, der også blev anvendt på Bayeux-tapetet i 1000-tallet.

Udstillingen kan opleves fra den 8. til den 23. oktober i Vikingeskibshallen
Åbningstid: 10.00 – 16.00
Entrépris: Voksne DKK 70,- Børn og unge under 18 år gratis
Demonstration af broderi-teknikker: 8., 9. og 11. oktober fra kl. 13.00 – 16.00

Foredrag
Tirsdag den 11. oktober klokken 19.30 i Vikingeskibshallen. Dørene åbnes klokken 19.00
Pris: DKK 50,-
Betaling foregår ved indgangen

OBS!
Kom tidligt og smag på Ny Nordisk Viking Mad
I samarbejde med studerende fra Human Ernæring på Københavns Universitet eksperimenterer Vikingeskibsmuseet med nye madpakke-ideer, der i smag og emballage fortæller historien om de fem skibe.

Ved foredraget vil de studerende servere smagsprøver fra deres arbejde med Skuldelevskibene til de 10 - 15 første gæster. I kan være med til at bedømme samt påvirke det videre arbejde.

Tilmelding til foredraget kan ske på nedenstående side.

» Tilmeld dig foredrag om Rollo...

Oprettet af Louise Kæmpe Henriksen