Udstilling om nordboerne i Grønland åbnet i Vikingeskibshallen

Udstillingen "I nordboernes kølvand" står i Vikingeskibshallen ved siden af Skuldelev 6 - det originale vikingeskib, som er forlæg for rekonstruktionen "Skjoldungen", der i denne sommer er på forsøgssejlads i Grønland.

Mandag 27. juni åbnede en lille udstilling om nordboerne i Grønland i Vikingeskibshallen. Udstillingen fortæller om nordboerne i Grønland og om den aktuelle forsøgssejlads, hvor otte frivillige fra museets bådelaug undersøger sejlruter imellem de små nordbo-samfund.

Søndag 3. juli sejlede det lille vikingeskib Skjoldungen og dens besætning af otte frivillige ud på en helt enestående forsøgssejlads fra Nanortalik til Nuuk for at kaste lys over vikingernes liv i det land, som Erik den Røde døbte Grønland. Undervejs skal besætningen, som består af otte frivillige fra museets bådelaug indsamle data og erfaringer, der kan udfylde de huller, der er i vores viden om, hvor svært – eller let – det var at sejle langs den Grønlandske kyst i et vikingeskib, der alene drives frem af årer og sejl.

Skjoldungen er en rekonstruktion af Skuldelev 6 - et af de 1000 år gamle vikingeskibe, som er udstillet i Vikingeskibshallen - og udstillingen vil under hele forsøgssejladsens stå i hallen ved siden af det originale skib. Som en del af udstillingen kan besøgende også følge Skjoldungens sejlads via et live-track, som løbende opdateres med skibets position. Forsøgssejladsen foregår i tidsrummet 3. juli - 10. august, mens udstillingen står i Vikingeskibshallen frem til udgangen af august måned.

Hvad: Udstilling "I nordboernes kølvand"

Hvor: Vikingeskibshallen på Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Tidsrum: 27. juni - 30. september