Vikingeskibet ”Helge Ask” indtager London

Vikingeskibsrekonstruktionen "Helge Ask" under sejlads på Roskilde Fjord. Foto: Werner Karrasch. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Vikingeskibsmuseet er med til at sætte fokus på Danmark som en spændende turistdestination over for de mange tusinde besøgende, der gæster London i forbindelse med verdens største sportsbegivenhed.

London får besøg af vikingeskibet ”Helge Ask”, når VisitDenmark den 27. juli slår dørene op til den hidtil største danske markedsføringsevent i Storbritannien under sloganet: "IMAGINATION - Discover the Danish Spirit".
Vikingeskibsmuseet i Roskilde deltager med skibsrekonstruktionen ”Helge Ask”, et krigsskib på 17 meters længde, der lægger til kaj i det hyggelige havneområde St Katharine Docks, tæt på Tower Bridge, hvor også TV 2’s OL-studie kommer til at ligge. Skibet skal være et flydende vartegn for den 17 dage lange markedsføringsevent og et symbol på, hvilke oplevelser Danmark har at tilbyde turister.

Fredelige vikinger

At valget netop er faldet på et vikingeskib til at tiltrække opmærksomhed, hænger sammen med en voksende interesse for vikingerne specielt fra det engelske område: ” Englænderne er meget bevidste om, at vikingerne er en del af deres fortid. Vikingerne er nok mest kendte for deres plyndringer af engelske klostre, men vi må ikke glemme, at vikingerne erobrede store landområder og bosatte sig permanent på de Britiske øer.  Danmark og England deler så berømte konger som Svend Tveskæg og Knud den Store” forklarer Rikke Johansen, kommunikationsansvarlig fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde. ”I denne omgang kommer vi med meget fredelige hensigter, hovedformålet er selvfølgelig at gøre opmærksom på Danmark som en vikinge-turisme destination fyldt med spændende historier om vores fælles fortid” fortsætter Rikke Johansen.

Vikingedage i London 6. – 9. august

6. – 9. august sættes der yderligere fokus på vikingerne i tæt samarbejde mellem landets vikingeattraktioner og regionale VisitDenmark organisationer. ”I tre dage kommer vikinger fra hele Danmark til havneområdet ved St Katharine Docks i det centrale London. Vi flytter nogle af Danmarks vikingeoplevelser til London i tre hektiske dage, hvor de besøgende får mulighed for at deltage i aktiviteter, høre musik, se teater og vikingekampe og blive inddraget sportslege med rødder i vikingetiden” fortæller Rikke Johansen.

Rejsen begynder i Svendborg

Vikingeskibet ”Helge Ask” har i denne weekend afsluttet sit årlige sommertogt. Den to uger lange sejlads har bragt skibet til Svendborg, hvor det nu ligger og venter på at blive løftet med kran op af vandet og placeret på den blokvogn, der skal køre skibet til London. ”Det kunne have været sjovt at ankomme til London sejlende, men ”Helge Ask” er en rekonstruktion af et mindre krigsskib, der oprindeligt blev brugt til kystnær sejlads i danske farvande og ikke til erobringer, hvor Nordsøen skal krydses” forklarer Rikke Johansen. ”Derfor køres skibet til London, hvor den så kommer tilbage i sit rette element”.
Fra den 27. juli og 17 dage frem vil besøgende kunne få lov at komme om bord og få den rigtige oplevelse af vand under kølen. Alle dage vil det ligeledes være muligt at få fortællinger om skibet og livet til søs. To af ”Helge Asks” frivillige bådelaugsmedlemmer følger nemlig med til London for at formidle de gode historier om vikingerne og skibet.

Fakta om løftet af skibet i Svendborg tirsdag den 17. juli:

Tirsdag den 17. juli kl. 14.00:
Kranvogn ankommer til kajen ud for Foderstoffens silo, Nordre Kajgade, Svendborg havn, hvor vikingeskibet ”Helge Ask” ligger fortøjet. Skibet flyttes måske til Nokken, inden det løftes.

Oprettet af Rikke Johansen