Køn og kønsopfattelser i vikingetiden

I anledning af World Pride sætter vi spot på køn og kønsopfattelse i vikingetiden den 19. - 21. august ved særlige pop-up fortællinger.

I anledning af World Pride sætter vi spot på køn og kønsopfattelse i vikingetiden den 19. - 21. august med særlige pop-up fortællinger.

Køn, kønsroller og og kønsopfattelser i vikingetiden forskningsområder, der er meget aktuelle, og som interesserer forskere verden over.

Den 19., 20. og 21. august sætter vi - i anledning af World Pride - fokus på køn, kønsroller og kønsopfattelser i vikingetiden, og der er store overraskelser at hente, når man først dykker ned i fortidens kønsopfattelser og den forskningsgren, der kaldes 'kønsarkæologi' (gender archaeology).

Mere komplekst, end det umiddelbart ser ud

Inden for arkæologien har det været kutyme at definere køn ud fra de genstande, som den gravlagte har fået med sig i graven, men nyere forskning og kortlægning af DNA har vist, at det ikke nødvendigvis altid er hele historien.

Det har ført til heftige debatter om valkyrier, teorier om kromosomlidelser og meget andet.
Men det står tilbage, at den traditionelle opfattelse af, at der kun findes to køn måske ikke var skrevet i sten i vikingetiden, og at definitionen af, hvad der afgør en persons køn ikke alene handler om det medfødte køn.

Hør om køn, kønsroller og de begrænsninger det medfødte køn måske – eller måske ikke – lagde på vikingetidens mennesker.

Pop-up formidling ved siden af langskibet

I kan møde museets dygtighed og vidende formidlere på 'Standengen' ved det store langskib ’Havhingsten fra Glendalough’ hver dag.

De fortæller dagen igennem om udvalgte temaer fra vikingetiden og svarer også gerne på spørgsmål fra publikum.

I dagene den 19. – 21. august har de særligt fokus på ’Køn i vikingetiden’ i anledning af World Pride.

Fakta om pop-up fortællinger:

Mød vores dygtige formidlere på 'Strandengen' ved siden af langskibet 'Havhingsten fra Glendalough' alle dage, hvor de fortæller om skiftende emner under temaet 'Skibe, krig og kongemagt'.

Særtema: Køn i vikingetiden 19. – 21. august:

19. august: Køn i vikingetiden
20. august: Køn i vikingetiden
21. august: Køn i vikingetiden

Hvor: Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Vindeboder 12, 4000 Roskilde

Åbningstider: Alle dage 10.00 - 17.00

Priser:
Voksne: 150,00 DKK
Familie (2 voksne og børn under 18 år): 280,00 DKK
Under 18 år: Altid gratis entré

Daglige rundvisninger (til og med 3. oktober):
11.00: Vikingernes skibe - udendørs rundvisning på Museumsøen (ENG)