Fondsstøtte sikrer særudstilling om marinarkæologiske skibsfund

Udsnit af samtidigt oliemaleri, sandsynligvis lavet af Jan van de Velde IV (1620 – 1663) af slaget i Femerne BæltFoto: Fra Sjöhistoriska museet, Stockholm / Cecilia Nordstrand

Vikingeskibsmuseets kommende særudstilling 'I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt 1644' har modtaget støtte fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Beckett-Fonden, Brebølfonden og A/S D/S Orients Fond. Udstillingen åbner 29. april 2021.

I sensommeren 2020 afsluttede Vkingeskibsmuseet de marinarkæologiske undersøgelser i Femern Bælt forud for anlæggelsen af tunnelen mellem Danmark og Tyskland.

Hele tre skibe fra det knusende nederlag i 1644 er blevet kortlagt og undersøgt af arkæologerne, og skibsfundene er nu sikret på havbunden. Arkæologerne har hjembragt en række fund og en masse ny viden om orlogsskibene på Christian den 4.'s tid.

Særudstilling åbner på Vikingeskibsmuseet til marts 2021

I Røg og Brand vises i kølvandet på marinarkæologernes fund af orlogsskibet Delmenhorst, det sidste af tre forliste skibe i Slaget i Femern Bælt i 1644.

Med et levendegjort maleri af slaget, genstande ødelagt af brand og eksplosion og en imponerende skibsmodel giver udstillingen et interessant tidsbillede af et stykke dansk, maritim kulturhistorie, der har ligget gemt på havbunden i århundreder.

Der indlånes genstande fra Nationalmuseet, Landesmuseum Schleswig-Holstein samt Køge Modelbyggerlaug. Udstillingen skabes i samarbejde med designfirmaet Yoke Aps.

Udstillingen ledsages af et omfattende formidlingsprogram:

• Foredragsrække med eksperter inden for militærhistorie, skibsarkitektur og søkrig
  • Webformidling med indlæg fra forskere fra ind- og udland
  • Særlige rundvisninger med fokus på Christian 4. i samarbejde med Roskilde Domkirke
  • Mad inspireret af skibskosten og Christian 4.’s livretter i Café Knarr
  • En børnebillet med ’skattejagt’

Udstillingen åbner 29. april 2021 og vises frem til 31. marts 2022

Flotte bidrag til ny særudstilling på Vikingeskibsmuseet

Vikingeskibsmuseets kommende særudstilling I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt 1644 har modtaget støtte fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Beckett-Fonden, Brebølfonden og A/S D/S Orients Fond.

Derudover har museet modtaget 25.000 kr. i støtte fra Furi Appel og Gunnar Niskers Fond til Almennyttige Formål, og har valgt at de skal bruges til særudstillingen.

Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond: 50.000 kr.
Beckett-Fonden: 200.000 kr.
Brebølfonden: 200.000 kr.
A/S D/S Orients Fond: 160.000 kr.

Vikingeskibsmuseets kommende særudstilling I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt vises fra den 18. marts 2021 i særudstillingslokalerne i underetagen af Vikingeskibshallen.

» Læs mere om de marinarkæologiske undersøgelser af orlogsskibet 'Delmenhorst' her

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen