Gratis entré på Vikingeskibsmuseet for alle op til 27 år

I uge 37 kan alle op til 27 år komme gratis på Vikingeskibsmuseet.

Interesserer du dig for vores fælles kulturarv, brænder du for godt håndværk eller har du lyst til at tage vennerne med ud på en sejltur på Roskilde Fjord? Så kom forbi Vikingeskibsmuseet, hvor du hele uge 37 kan få gratis adgang til museet.

K7 - kulturuge for unge

Vikingeskibsmuseet er en del af Golden Days’ landsdækkende initiativ K7, hvor alle unge op til 27 år kan få en solid kulturindsprøjtning på et bredt udsnit af landets kulturinstitutioner. Kulturen gøres mere tilgængelig for unge, der kan nyde fri entré på mere end 180 museer, kunsthaller og oplevelsescentre på kryds og tværs af hele Danmark.

Det kan du opleve på Vikingeskibsmuseet

Vikingeskibsmuseet tilbyder en unik blanding af oplevelser. Uanset om du er til stille fordybelse og fantasi, store sanseindtryk eller fart over feltet, er der noget at komme efter, når du besøger museet.

Fordybelse og fantasi

I Vikingeskibshallen sætter den rå og enkle arkitektur skibenes linjer og æstetik i centrum. Med fjorden som bagtæppe bliver skibene igen forbundet med fjorden. Lad blikket finde ro i horisonten og lad naturen opsluge hverdagens tankemylder, så der er plads til fordybelse og fantasi.

Du kan enten tage med på en af vores daglige rundvisninger, eller benytte dig af museets audioguide, der giver adgang til spændende historier om de vidt berømte vikingeskibe. De smukke skibe gemmer på fantastiske historier om en fjern fortid med krigstogter og handelsrejser til fjerne egne, om søfolkene ombord og om livet ved havet for 1000 år siden.

De store sanseindtryk

På museumsøen kommer du helt tæt på vikingernes håndværk, og det er her du finder det arbejdende bådeværft. Duften af frisk trætjære fylder luften og lyden af bådebyggernes økser mod træ genlyder rytmisk over værftspladsen og inde på værftet. Her bygger bådebyggerne rekonstruktioner af vikingeskibe og andre traditionelle træbåde, og du kan både høre, dufte, se, røre og spørge til vikingernes håndværk.

Fart over feltet

Har du lyst til at få sved på panden, kan du gå direkte fra oplevelsen af de 1000-år gamle vikingeskibe udstillet i Vikingeskibshallen og ned til Museumshavnen, hvor du og dine venner kan stævne ud i en af vikingeskibenes efterkommere - de traditionelle nordiske træbåde - der er bygget efter samme principper og metoder, som vikingerne brugte for 1000 år siden.

Du og den øvrige besætning ombord deltager aktivt ombord med at ro, sætte sejl og udføre andet 'sømandsarbejde'.

I anledningen af K7, kan du komme ud og sejle for kun 130 kr!

Samvær og afkobling

Vikingeskibsmuseet placering er ideel, hvis I ønsker at gå en tur i det smukke landskab langs Roskilde Fjord, eller hvis I er i humør til at slå jer ned på havnen og nyde udsigten. Rammer sult eller tørst, er Café Knarr på museumsøen en naturlig forlængelse af jeres besøg på museet.

Café Knarr benytter sig af de råvarer, der var kendt af vikingerne, så her er hverken kartofler, tomater eller agurker, men fladbrød, kvan, havtorn og perlebyg. Maden forbinder maritim historie og vikingernes råvarer og inviterer dig til at opleve de fem originale vikingeskibe på nye måder.

Fakta:

Vikingeskibsmuseet er en del af K7, et landsdækkende initiativ, der giver unge mellem 18-27 år gratis adgang til kulturen. Det har til formål at gøre de danske kulturinstitutioner mere tilgængelig for unge.
Initiativet tilbyder gratis adgang til alle mellem 18-27 år i hele uge 37.

Fra 11.-17. september 2023 er der fri entré på over 180 museer og udstillingssteder. Husk at medbringe det gratis K7-kort, der kan hentes på www.k7k7.dk.