Lørdag byder på en ægte forårsklassiker: Vikingeskibene kommer i vandet

Lørdag den 6. april sørger de mange frivillige medlemmer af Vikingeskibsmuseets bådelag for, at foråret for alvor bliver skubbet i gang med et ordentligt 'plask'!

Foråret kommer til fjorden – den traditionsrige søsætning af vikingeskibene løber af stablen den 6. april

Det er en ægte forårsklassiker, der venter på lørdag, når op mod 200 frivillige medlemmer af Vikingeskibsmuseets bådelaug trækker skibene i vandet med ren muskelstyrke og masser af fællesskab og samarbejde.

De seneste mange weekender og helligdage har bådelaugsmedlemmerne brugt på at gøre deres skibe klar til dette års sejlsæson. Der har været sving i både skrabere og malerpensler, og nu står skibene knivskarpe på plænen foran Vikingeskibshallen og venter på at komme tilbage i deres rette element.

Erfarne - og tålmodige - hænder har nu lagt mange, mange timer i at gøre skibene forårsklar, og nu er det lige før, at alt det hårde arbejde bærer frugt. Nu venter bare den sidste kraftanstrengelse, så eventyrerne til søs igen kan folde sig ud med årer og fulde sejl.

Rå muskelkraft, samarbejde - og lidt oksetalg!

Duften af nytjæret tovværk er lig med forårsfornemmelser på havnen i Roskilde. Det er søsætningens dag, og lydene af arbejdende hænder mod træ og mumlen fra de forventningsfulde bådelaugsmedlemmer blandes med den forventningsfulde sitren, der høres som en sagte hvisken blandt de mange fremmødte tilskuere, der har taget opstilling rundt om Museumshavnen.

Nu skal kræfterne samles. Der skal arbejdes sammen om at få det 12 tons tunge skib i vandet. 50 sejlere har taget opstilling på hver side af det 30 meter lange vikingeskib. Havhingsten fra Glendalough er Vikingeskibsmuseets længste skib, der nu skal bæres, skubbes og trækkes ned af skråningen, så det sikkert kan glide tilbage i fjordens vand.

Havhingstens køl er placeret i en skinne af træ, der skal sikre, at skibet glider lige fremad. Både træskinnen og undersiden af Havhingstens køl er smurt med oksetalg, altså fedt fra en okse. Det mindsker modstanden mellem skib og underlag og giver ekstra glid til skibet på vejen ned til vandet.

Ombord på skibet står en af Havhingstens besætningsmedlemmer for at sikre, at alle løfter i flok:

"Styrbord klar! Bagbord klar! Begge sider klar! 1-2-3… Hal!"

Let og elegant glider Havhingsten fra Glendalough ned i vandet, mens flere og flere af laugsmedlemmerne samler sig ved havnefronten i takt med, at skibet glider ud af deres hænder.

Vandet tager imod og bærer skibet, der nu pludselig syner let som en fjer, dansende for enden af fortøjningsrebene.

Der er et øjebliks stilhed. Så bryder tilskuerne ud i spontane klapsalver.

Program for søsætningen lørdag 6. april 2024:

9.30 - 12.30: Laugsmedlemmerne gør vikingeskibene klar til at komme i vandet

13.00: Det store langskib Havhingsten fra Glendalough forårssøsættes

9.30 - 15.00: Vikingeskibene Skjoldungen, Kraka Fyr, Estrid Byrding, Helge Ask og Nordlandsbåden Rana søsættes i løbet af dagen

9.30 - 15.00: Det store handelsskib Ottar ballastes med 15 tons ballaststen

Se film fra de seneste års søsætninger:

» Se søsætningsfilm fra 2023 (kort film af Havhingsten, der kommer i vandet)

» Se søsætningsfilm fra 2022 (længere film fra hele søsætningsdagen)