Nyt samarbejde skal give Roskildes unge medvind på vandet og i livet

’Ung Fjord’ skal åbne unges horisont mod fritidsoplevelser og fremtidsmuligheder på vandet. Initiativet skal træne de unge i samarbejde og opgaveløsning i et miljø, der har en helt særlig evne til at rumme de unges forskelligheder.

Roskilde Ungdomsskole, Ungeguiden, FGU-Skolen Øst/FGU Roskilde og Vikingeskibsmuseet i Roskilde har etableret samarbejdet, der ikke bare skal give de unge ’vind i håret’, men også være med til at skabe rammerne for sociale fritidsaktiviteter og nye, pædagogiske undervisningstilbud – alt sammen med omdrejningspunkt i et miljø, der er kendetegnende for Roskildes historiske og kulturelle profil.

Samarbejdet sætter disse ord på, hvad projektet er og skal bidrage med:

Duften af tjære, træ og tovværk. Lyden af fjord, måger, vind og glade mennesker. Synet af flotte træbåde og masser af liv på havnen.

Du mærker det med det samme på havnen og på vores fine værksted! Her er dejligt at være og en masse at lære både ude og inde på alle tider af året!

Vi bor på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, hvor vi arbejder sammen med bådebyggere, sejlmagere, rebslagere, sejladsinstruktører, publikumsformidlere, arkæologer og andre dygtige og engagerede fagfolk.

Vi lærer at sejle og vedligeholde bådene og vi lærer at formidle historien om bådene og vikingetiden til publikum. Vi lærer også en masse om at lave tovværk, om at sy sejl og om at bruge bådene og fjorden til sejlads, fiskeri og friluftsliv.

Når vi har lært at sejle, arbejder vi som mandskab på Vikingeskibsmuseets mange sejlture med turister og sammen med resten af holdet, tager vi også selv på sejlture på fjorden, nogle gange i flere dage, ligesom vi indimellem besøger andre projekter og andre unge der også arbejder med sejlads, friluftsliv og håndværk.

Kom og vær med!

Du behøver ikke at kunne noget i forvejen, du skal bare have lyst!

Der er masser at lave og alle hænder og hoveder kan bruges!”

Nyt bredt samarbejde 

Vikingeskibsmuseet har i snart 30 år været del af et samarbejde, hvor FGU, og forløberen Produktionsskolen, Base 4000, har uddannet unge i sejlads og maritime fag. Med projektet ’Ung Fjord’ er der nu skabt et nyt og bredere samarbejde, der vil give helt nye grupper af unge mulighed for at blive del af det inspirerende miljø ved og på fjorden:

- ”Vikingeskibsmuseet har lang og positiv erfaring med lokalt samarbejde omring sejladser, bådbygning og traditionelle håndværk. Vores erfaring er, at det er meget givende for alle parter, når unge mennesker kan udvikle deres kompetencer og interesse for sejlads og håndværk og samtidig bidrage til vores levende, maritime miljø på havnen i Roskilde”, fortæller Maiken Maigaard, der er chef for publikumsafdelingen på Vikingeskibsmuseet.

Publikumschefen understeger, at museet er meget begejstret for det nye, brede samarbejde på tværs af flere institutioner og for den lokale forankring, som projektet har:

- ”Da vi fik muligheden for at indgå i et samarbejde, der spænder helt fra folkeskolealderen til ungdomsskoleregi, over beskæftigelsesindsats for unge mennesker og til FGU-uddannelsen, syntes vi, at det var interessant og spændende at deltage i”.

Ung Fjord projektet løber foreløbigt frem til 31. december 2023, men de fire organisationer i projektet håber at kunne fortsætte samarbejdet i det nye år.

Et maritimt praksisfællesskab med plads alle

Lasse Holten Preisler, der er Ungdomsskoleleder, på Roskilde Ungdomsskole lægger vægt på, at Roskildes maritime miljø og kulturmiljøet omkring Vikingeskibsmuseet udgør en helt særlig ramme for ungdomsskolens aktiviteter:

-  ”Det er en fantastisk mulighed for at udvikle et unikt pædagogisk undervisningstilbud, i et miljø som er kendetegnende for Roskildes historiske og kulturelle profil”, understreger Lasse Holten Preisler.

Netop de anderledes rammer kan ifølge Ungdomsskolelederen bidrage til at øge de unges robusthed ved at træne samarbejde og opgaveløsning i et maritimt miljø, der giver mulighed for at rumme de unges forskelligheder, og Ung Fjord samarbejdet vil give nye muligheder for at udvikle de unges praksiskompetencer og medvirke til dannelse af en arbejdsidentitet.

-  ”Med dette samarbejde, håber vi at give vores elever en helt unik mulighed for at arbejde i et meningsfuldt praksisfællesskab – et fællesskab, hvor der er brug for dem, og hvor de oplever, at det arbejde de udfører er vigtigt. De stifter bekendtskab med arbejdslivet, samtidig med at de lærer håndværksmæssige kompetencer”, fortæller Lasse Holten Preisler.

Blikket er rettet mod fremtiden

Et af målene for projektet er netop, at de unge i Roskilde skal få øjnene op de uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder, der findes inden for det maritime område, de klassiske håndværksfag og oplevelses-, kultur- og servicefagene, og derfor var det helt oplagt for FGU-skolen at forsætte deres mangeårige samarbejde med Vikingeskibsmuseet i ’Ung Fjord’ projektet:

- ”Vi arbejder i dette projekt med fagtemaet ’Turisme, kultur og fritid’, der favner en række gode udviklingsmuligheder for vores unge. Miljøet på havnen og på museet skaber nogle unikke rammer for unge, der ikke trives i en almindelig skolehverdag, men som netop har brug for at der er højt til loftet og mulighed for at lære og arbejde i fri luft”, siger Søren Elnebo Lau, direktør for FGU-Skolen Øst

’Ung Fjord’ kan vise vejen til drømmejobbet og etablere sociale fritidsfællesskaber.

Et maritimt arbejdsfællesskab 

Aktiviteterne i ’Ung Fjord’-samarbejdet giver også mulighed for at supplere en traditionel skoledag med et anderledes læringsrum og et nyt fællesskab med udgangspunkt i frilufts- og udeliv.

- ”FGU skal hjælpe unge videre i uddannelse og job, og især det maritime fagområde mangler arbejdskraft i fremtiden, så derfor er det en rigtig god anledning til at åbne denne mulighed for de unge.
Vi håber at flere unge vil opdage de muligheder der ligger i en uddannelse eller et arbejde inden for det maritime område eller få lyst til at benytte sig af de gode fritidstilbud der findes i miljøet på havnen”, afslutter Søren Elnebo Lau

Også Signe Weinreich, der er leder af UngeGuiden, Roskilde Kommunale Ungeindsats ser mulighederne for at styrke indsatserne for de unge gennem samarbejdet:

- ”Vi ser det som en fantastisk og oplagt mulighed for at give de unge fra UngeGuiden mulighed for at blive en del af et spændende og dynamisk arbejdsfællesskab, som kunne understøtte de indsatser vi allerede har i UngeGuiden, fortæller Signe Weinreich, og fortsætter:

- ” I UngeGuiden har vi fokus på livsmestring og at hjælpe unge i Uddannelse og job. Samarbejdet med Vikingeskibsmuseet, FGU og Ungdomsskolen er en mulighed for at de unge kan være en konkret del af et arbejdsfællesskab og udføre konkrete arbejdsopgaver, der vil give de unge gode erfaringer som både kan være med til at afklare dem i forhold til fremtidige karrierevej, men også kan hjælpe sårbare unge til at komme videre og få et job.  

Havnen er en arbejdsplads – og porten til fjordens smukke natur

Havnen og fjorden har altid haft stor betydning for Roskilde, og næsten alle, der har gået en tur ved Vikingeskibsmuseet kan genkalde sig duften af frisk trætjære og lyden af værktøjet, der omdanner egetræ til sejlende skibe.

Projektet faciliterer et autentisk arbejdsfællesskab, hvor de unge bidrager til den daglige opgaveløsning i en lokal kultur- og oplevelsesinstitution. I mødet med en struktureret hverdag og arbejdspladsfællesskabet oplever de unge, at deres tilstedeværelse og bidrag til fællesskabet har værdi.

En varieret arbejdsdag – med plads til fornøjelse

De unge bliver præsenteret for mange forskellige arbejdsopgaver, der alle har udgangspunkt i det maritime fagområde. En del af opgaverne omhandler træbådenes vedligehold, udrustning og brug. I foråret skal bådene renses og skrabes, så de kan males og tjæres. Alt tovværket skal også efterses og vedligeholdes med tjære, og sejlene skal repareres inden sejlsæsonen for alvor kan komme i gang.

Men de unge skal ikke nøjes med det daglige vedligehold. De skal også deltage i de traditionelle, maritime håndværk, der er knyttet til brugen af bådene, lige fra høst af lindebark i skoven til fremstilling af lindebast, der bruges til tovværk i vikingeskibene. De skal også lære de ældgamle håndværk med at ’lægge reb’ i hånden , ’slå reb’ på reberbane, sy sejl og meget andet.

Når arbejdsdagen er overstået, kan de unge låne træbådene, der er helt perfekte til fisketure og socialt samvær, hvor de unge er fælles om friluftslivet og store naturoplevelser i Nationalparken Skjoldungelandet.

De sejler også med gæster, laver vedligehold på hele området mm. Så måske skal det formuleres som et eksempel på det arbejde de udfører? Alternativt skal afsnittet slettes?

Læring for livet

For nogen bliver livet til søs en livsbane, og gennem projektet får de unge, der er ved at finde deres vej i arbejds- og uddannelseslivet, mulighed for at starte karrieren med et lønnet fritidsjob eller deltidsjob som gast på Vikingeskibsmuseets turistbåde i sommerhalvåret. Sejladserne, der ledes af en uddannet skipper, fyldes med glade skolebørn, firmagrupper og turister og sejler ud flere gange dagligt fra 1. maj til 30. september.

De fire samarbejdspartnere er enige om, at det er rigtigt spændende at bygge bro mellem 4 organisationer -FGU, Ungdomsskolen, Ungeguiden og Vikingeskibsmuseet - og sammen skabe en ramme, der passer til mange forskellige unge, som alle har det til fælles, at de har brug for noget for at komme godt videre i livet.

Hvem er med i projektet ’Ung Fjord’?

Unge fra Roskilde Ungdomsskoles heltidsundervisning og evt. almindelige ungdomsskolehold (14 – 18 år)
» Link til Roskilde Ungdomsskoles hjemmeside...

Unge fra FGU (Forberedende Grunduddannelse) i fagtemaet ”Turisme, kultur og fritid” (16 – 25 år)
» Link til FGUs hjemmeside... 

Unge fra Ungeguiden i forskellige ungeforløb ’Klar til job’ (KTJ), ’Klar til uddannelse’ (KTU) og Ungeforløb (UF) (15 – 29 år). UngeGuiden, Roskilde Kommunale Ungeindsats er en del af jobcentret i Roskilde.
» Link til Ungeguidens hjemmeside...

Aktiviteterne i ’Ung Fjord’ skabes af de unge i samarbejde med projektleder Carsten Hvid, som i dagligdagen dels er ansat på FGU-Skolen Øst, som faglærer og dels er ansat til at binde samarbejdet mellem de 4 projektpartnere sammen.