Stormen Malik: Vikingeskibsmuseet forbereder sig på høj vandstand

Området ved Vikingeskibsmuseet vil blive ramt af meget høj vandstand søndag eftermiddag forudsiger prognoserne for forhøjet vandstand i forbindelse med stormen Malik, der rammer Danmark i weekenden.

Fredag er der endnu engang travlhed med at stormsikre Vikingeskibsmuseet. DMI har varslet en forventet vandstand på 183 centimeter over daglig vande søndag eftermiddag som følge af stormen Malik. Hvis prognosen holder, vil det være den næsthøjeste vandstand, der er målt ved Vikingeskibsmuseet siden man begyndte at registrere vandstand i 1992.

”Vi har lagt watertubes ud i dag, fredag”, fortæller Tom Nicolaisen, der er konstitueret leder af Vikingeskibsmuseets beredskab. ”Det meget lettere at lægge watertubes'ne ud i roligt vejr, og i morgen, lørdag, er der varslet storm”.

Beredskabsniveau 4

Vikingeskibsmuseet sikrer til beredskabsniveau 4. For bare en uge siden var beredskabet også aktiveret, hvor der blev lagt watertubes ud på nordsiden af Museumsøen samt ved kælderskakten til Vikingeskibshallen. Det var beredskabsniveau 2.

”Denne gang lægger vi watertubes ud hele vejen rundt om Museumsøen, rundt om Vikingeskibshallen – og ud mod vandet lægger vi watertubes i to lag”, forklarer, Tom Nicolaisen.

Frivillige bådelaugsmedlemmer hjælper til

I morgen lørdag møder et hold frivillige fra museets bådelaug ind for at løfte tov, skibskister og andet sejlergrej op fra gulvhøjde i de skure, der ligger uden for watertubes’ne. ”Det er desværre ikke alle vores bygninger, der kan sikres med waterubes, fordi de ligger helt ud til havnekanten”. Disse bygninger er uisolerede ’kolde bygninger’, der bruges til opbevaring og her er fokus på at redde inventaret.

Bøn til ’stormgæster’

Vikingeskibsmuseet holder åbent for gæster både lørdag og søndag, og der er også åbent i Café Knarr.

”Det kan se lidt tosset ud, at der ligger store, røde ’vandpølser’ i vejen, når man færdes på museets område, når der lørdag endnu ikke er forhøjet vandstand”, fortæller presseansvarlig på Vikingeskibsmuseet, Rikke Johansen Men det er yderst vigtigt, at man ikke prøver at klatre over sikringerne ”Watertubes’ne kan nemlig tage skade, hvis man træder uheldigt, og hvis de springer læk er vi virkelig på den”, advarer Rikke Johansen.

Vikingeskibene sikres

DMI forventer, at stormen Malik varer fra lørdag eftermiddag til søndag formiddag. Og at vandet derefter stiger til ca. 180 cm i løbet af søndag eftermiddag. For vandstanden topper senere, end vinden gør her i bunden af Roskilde Fjord.

Søndag morgen holder Vikingeskibsmuseet beredskabsmøde og lægger slagplan mod det stigende vand. Men forberedelserne er også her godt på vej, inden det for alvor går løs.

Stormvæg er på plads

Vikingeskibshallens store vindue ud mod fjorden er sikret i med store træplader, der holdes på plads af et solidt bygningsværk af træ i hele vinduets nederste 3-del. Denne ’stormvæg’ står permanent i Vikingeskibshallen gennem hele vinteren.

Vikingeskibe overdækkes

Ved varslinger af vandstand over 170 cm, som er tilfældet søndag, overdækkes de originale vikingeskibe over med plastik. Det er et særligt krævende arbejde, der skal udføres meget forsigtigt, så de skrøbelige skibsdele ikke tager skade.

”Arbejdet med at svøbe skibene ind i plastik er en teknik, der er udviklet i samarbejde med konservatorer fra Nationalmuseet”, fortæller Anne Christina Sørensen, der er samlingsansvarlig på Vikingeskibsmuseet. ”Plastikken skal sikre vikingeskibene mod at blive ramt af vandstænk i det tilfælde, at en af ruderne sprækker, når bølgerne rammer glasfacaden”.

Vikingeskibshallen også sikret med Watertubes

Vikingeskibshallen er desuden blevet sikret med watertubes, og der er indlånt kraftige elpumper fra Roskilde Brandvæsen. Pumperne skal fjerne vand i museets kælder, hvor man har erfaring for, at vand trænger op gennem museets fundament og membran ved lignende højvandssituationer.

Mandskab er kaldt ind

Museets medarbejdere er indkaldt til at løse opgaverne med sikring af museet, og der er lagt en vagtplan, så der er bemandet frem til og med natten til mandag, hvor vandet efter prognoserne falder igen.

Vi opdaterer løbende på museets Facebookside: www.facebook.com/Vikingeskibsmuseet

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen