Vikingeskibsmuseet genåbner for publikum 8. juni

For ikke så længe siden, var et mennesketomt museum noget, der fandtes i stille morgener, inden åbningstid, eller sent på eftermiddagen, når den sidste gæst sagde ’tak for i dag’. At Vikingeskibsmuseet havde besøgende 365 dage om året var nærmest en naturlov. Nu er mennesketomme museumsrum en håndgribelig del af vores hverdag i snart tre måneder, og museet kan næsten ikke vente med at slå dørene op for gæsterne igen den 8. juni.

Vikingeskibsmuseet kan, efter snart tre måneder uden gæster, næsten ikke vente på at åbne dørene for publikum den 8. juni.

Det bliver i nye rammer og med et tilpasset aktivitetsprogram – og udsigt til en anderledes sæson.

Museet arbejder på højtryk for at gøre klar til at tage imod sommerens gæster. Der bygges om og der etableres nye udearealer for at sikre et bedre publikumsflow i udstillings- og aktivitetsområderne, og for at skabe bedre plads til de besøgende i museumsbutikken og i Café Knarr.

”Museet vil åbne i en let fornyet udgave”, fortæller Museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen.

”Vi har grebet muligheden for at skabe varige forbedringer for vores gæster, mens museet har været lukket. Samtidig har vi gennemgået og tilpasset vores bygninger, vores udearealer og alle vores aktiviteter for at skabe en god og tryg oplevelse for alle – også de mennesker, som er sårbare og derfor har brug for, at der fortsat bliver holdt afstand”, siger museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen.

En fornyet udgave

En del af ændringerne har Vikingeskibsmuseet haft på tegnebrættet i flere år, men de har været svære at realisere af hensyn til gæsterne, der indtil coronaen ramte, kunne besøge museet hver eneste dag, året rundt.
Udvidelsen af museumsbutikken og Café Knarr har således stået på ønskesedlen længe, mens forandringerne i udstillings- og aktivitetsområderne er drevet af behovet for at tilpasse museet, så det kan skabe en tryg og sikker ramme om museumsoplevelsen.

En ny virkelighed

Det er ikke alene de fysiske rammer, der er forandrede, når museet igen slår dørene op. Normalt genlyder museumsområdet af stemmer på mange forskellige sprog. Hele 75 % af museets gæster plejer at være udenlandske turister og det antal udenlandske besøgende kan museet – uanset en eventuel grænseåbning -  ikke forvente i år.

”Vi gør os umage for at have nye, spændende oplevelser klar til sommerferien, hvor en masse danskere forhåbentlig vil have lyst til at opsøge gode og trygge kulturoplevelser. Der er vi godt stillede, fordi vi har aktiviteter og udstillinger både indendørs og udendørs, og rigtig god plads, man kan sprede sig på”, siger Tinna Damgård-Sørensen.

Havhingsten får en hovedrolle

Vikingeskibsmuseets berømte langskib ’Havhingsten fra Glendalough’ får en central rolle i sommerens formidling. Det er muligt netop i år, fordi skibet ikke skal på sommertogt og derfor er tilgængeligt for museets gæster i hele ferieperioden. Vi kan dermed imødekomme et udtalt ønske fra mange gæster om at besøge skibe og få mere den legendariske forsøgsrejse tur/retur til Irland.
Havhingsten bliver derfor udgangspunktet for en stor del af de nye formidlingstiltag.

Museets nerve er publikum

”Vi glæder os til gensynet med publikum.”, siger museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen. ”Og vi er spændte på, hvad vores gæster siger til de forandringer vi har gjort. Forhåbentlig får vi nogle erfaringer, vi kan tage med os i Fremtidens Vikingeskibsmuseum”.

Åbningstider 8. - 26. juni:

Hverdage: 13 – 17
Weekender: 10 - 17

På alle hverdage vil skoler kunne booke om formiddagen, ligesom vi på udvalgte formiddag vil tilbyde åbning for særligt udsatte grupper mod forhåndsbestilling.

Åbningstider 27. juni – 9. august (skolesommerferien):

Alle dage: 10 - 17

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen