Pressemeddelelse - Fond giver 2 mio. kroner til Havhingstens sejlads til Irland

Vikingeskibsmuseet i Roskilde har fået et gevaldigt økonomisk skulderklap. Med en donation på 2 mio. kroner fra skibsreder Carsten Brebøls almennyttige fond er verdens største rekonstruktion af et vikingeskib – Havhingsten fra Glendalough – godt på vej til Dublin i sommeren 2007.

For 14 dage siden udpegede Vikingeskibsmuseet den besætning, som skal sejle Havhingsten de 1.700 kilometer fra Roskilde til Dublin i sommeren 2007. Og nu kan museum og besætning for alvor skimte eventyret i horisonten.

Bestyrelsen bag Carsten Brebøl-fonden har besluttet at støtte den historiske sejlads med en donation på hele 2 mio. kroner. ”Fonden har som et af sine vigtigste formål at bevare den danske kulturarv. Og det formål må man jo så sandelig sige, at Havhingsten og Vikingeskibsmuseet lever op til,” udtaler Bent Lindgaard fra bestyrelsen bag skibsreder Carsten Brebøls almennyttige fond. Sammen med resten af bestyrelsen administrerer Bent Lindgaard arven efter skibsreder Carsten Brebøl, som døde i 1997. ”Carsten Brebøl døde i 1997. Han interesserede sig brændende for skibsfart og de store begivenheder i danmarkshistorien. Carsten Brebøl ville have elsket projektet omkring Havhingsten. Jeg helt sikker på, at Carsten Brebøl lige nu sidder oppe hos Vorherre og morer sig over, at være med i dette fantastiske projekt,” udtaler Bent Lindgaard.

På Vikingeskibsmuseet i Roskilde er glæden – og taknemmeligheden – stor: ”En donation på 2 mio. kroner fra Carsten Brebøl-fonden er en helt utrolig smuk gave og anerkendelse af projektets betydning,” udtaler direktør for Vikingeskibsmuseet, Tinna Damgård-Sørensen. "Det er donationer som denne fra Brebøl-fonden, der er med til at vi kan gennemføre denne spetakulære rejse,og at vi kan højne togtets forskningsmæssige og formidlingsmæssige niveau."

Havhingsten fra Glendalough er en rekonstruktion af vikingeskibet Skuldelev 2, som blev udgravet på bunden af Roskilde Fjord i 1962. Videnskabelige undersøgelser har vist, at Skuldelev 2 blev bygget af vikinger i Dublin omkring 1042. Havhingsten fra Glendalough er udvalgt i kulturkanonen indenfor emnet design og kunsthåndværk.

Vikingeskibsmuseet i Roskilde er førende i verden inden for eksperimental skibsarkæologi og kåret som en femstjernet international turistattraktion.