Pressemeddelelse - Mit navn det står med runer…

I påskedagene bliver der malet runesten på Vikingeskibsmuseet. Du kan male dit navn med runer, eller måske vil du ligesom vikingerne riste navnet på en du syntes skal huskes for altid. Det sker på Vikingeskibsmuseet den 20. – 24. marts fra kl. 10 – 17.

Vikingerne var glade for stærke farver og runestenene de rejste var meget farverige. De flotte farver kan ses på lang afstand og fik både runesten, skibe, sejl og tøj til at se ekstra imponerende ud. I påskedagene laver vi maling som vikingerne kan have gjort det og ’rister’ runer og maler mønstre på sten med de flotte farver.

Hver dag er der gratis omvisning for museets gæster kl. 12 (på engelsk) og kl. 14 (på dansk). Museets personale svarer på spørgsmål og kan også hjælpe med at finde det rette vikingetøj til hele familien. På ’anløbsbroen’ kan du møde Anna Nørgaard den 20., 21., 23. og 24. marts. Anna væver på et rigtigt uldsejl, der skal bruges til en af Vikingeskibsmuseets traditionelle både.

I særudstillingen Fuldblod på Havet kan man se optagelser fra sidste årets store sejlads til Dublin med det 30 meter lange krigsskib Havhingsten fra Glendalough, der er en rekonstruktion af et af de fem vikingeskibe, som kan ses i Vikingeskibshallen.

Udendørs er der fuld fart på klargøringen af museets store bådsamling til sejladssæsonen og bådene skal være klar til at blive sat i vandet i weekenden den 5.-6. april (Se mere under kalender)

Vikingeskibsmuseet • Vindeboder 12 • 4000 Roskilde • tlf. 46 300 200

Åbningstider: Hver dag kl. 10-17 • Entré for voksne: 55 kr. Børn/unge under 18 år gratis adgang.