Pressemeddelelse - Tov og sejl i vikingetiden. Vinterferieaktiviteter på Vikingeskibsmuseet 9. - 24. februar

Til sommer skal Havhingsten fra Glendalough sejles tilbage til Roskilde. Det kræver mange forberedelser og blandt andet er sejl og tovværk blevet slidt og skal repareres. I vinterferien er Havhingstens 112 m2 store sejl lagt frem i særudstillingen om Havhingsten fra Glendalough. Enkelte dage arbejder sejlmageren på sejlet og alle dage vil der være mulighed for selv, at prøve kræfter med tovværksarbejde som taklinger og splejsninger.

I særudstillingen vil skibets sejlads til Dublin i sommeren 2007 kunne følges på video og du kan høre om projektet og livet om bord.

På anløbsbroen kan du være heldig, at møde Anna Nørgaard, der væver på et rigtigt uldsejl, der skal bruges til en af Vikingeskibsmuseets traditionelle både. Du kan også selv lægge reb.
Hver dag vil der kl. 12 og 14 være rundvisninger i Vikingeskibsmuseet. Her vil især blive fokuseret på langskibet Skuldelev 2, som er baggrunden for Havhingsten, og historien om 'den irske forbindelse'. Rundvisningerne er gratis for museets gæster.

Vikingeskibsmuseet • Vindeboder 12 • 4000 Roskilde • tlf. 46 300 200

Åbningstider: Hver dag kl. 10-17 • Entré for voksne: 55 kr. Gratis adgang for børn under 18 år.