Pressemeddelelse - Udstillingskatalog: "Et genskabt langskib fra vikingetiden"

I forbindelse med at Havhingsten fra Glendalough den 1. juli startede sit togt mod Dublin i Irland udgav Vikingeskibsmuseet kataloget "Velkommen ombord! Havhingsten fra Glendalough. Et genskabt langskib fra vikingetiden", der også findes på engelsk.

Bogen præsenterer skibet Havhingsten fra Glendalough i tre kapitler: ”Fundet”, ”Skibet” og ”Rejsen”. Målet er at læseren kan opleve skibet som en rekonstruktion af et langskib fra vikingetiden, og får indsigt i den forskning som ligger bag skibet og forsøgsrejsen til Irland. Kapitlet ”Fundet” fortæller kort om udgravningen og rekonstruktionen af det originale fartøj. ”Skibet” giver gennem 20 rigt illustrerede opslag læseren lejlighed til at gå på opdagelse i skibets konstruktion og få svar på spørgsmålet ”Hvor ved vi det fra?”. ”Rejsen” fortæller om forsøgsrejser som forskningsmetode og om Havhingstens rejse til Dublin og retur. Herudover indeholder kataloget et forord og et afsluttende opslag, ”Hvem støtter projektet?” med omtale af fonde, sponsorer og offentlig støtte.

Velkommen ombord! Havhingsten fra Glendalough Et genskabt langskib fra vikingetiden. Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Roskilde 2007. Salgspris 99 kr.