Museets skibe trækkes på land den 4. november

Havhingsten fra Glendalough kommer på land for vinteren. Fotograf: Lis Pinholt

Lørdag den 4. november trækker vi skibene på land på Vikingeskibsmuseet, og alle er meget velkomne til at lægge vejen forbi og kigge på.

Dato: til Fra til

På trods af regn og rusk er sommeren først for alvor ovre her på Vikingeskibsmuseet, når de mange vikingeskibe og nordiske træbåde er kommet på land for vinteren.

Lørdag den 4. november mødes medlemmerne fra de frivillige bådelaug for sammen at trække vikingeskibene op i vinterhi. Det kræver masser af knofedt og muskelkraft, for bådene kommer på land på traditionel vis, uden brug af kran med alene ved at hale, trække og løfte med håndkraft.

Havhingsten får hjælp af hestekræfter

Landsætningen af museets store langskib 'Havhingsten fra Glendalough' kræver dog særlige ressourcer. Skibet er hele 30 meter langt, og i vikingetiden har man sikkert suppleret den rå muskelkraft med heste, der har bidraget med at få langskibene sikkert på land. Og vi får faktisk også hjælp af 'hestekræfter' i form af en kraftfuld Falckbil, der bliver 'spændt for', for at hjælpe arbejdet på vej.

Det er dog stadig de omkring 100 frivillige menneskers samarbejde og fælles viljestyrke, der er den virkelige attraktion, når Havhingsten sættes på land. Det er en kæmpe oplevelse at se de mange mennesker, der sammen arbejder under kyndig kommando - og med masser af slid og slæb - får det enorme vikingeskib trukket på land.

Så kig forbi Museumshavnen og oplev en traditionsrig og stemningsfuld efterårsdag sammen med Vikingeskibsmuseets bådelaug, der haler i skibe og tovværk, og som virkelig viser, hvad et stort fællesskab kan udrette sammen.

Om Vikingeskibsmuseets bådelaug

Vikingeskibsmuseet har en stor samling af rekonstruerede vikingeskibe og traditionelle nordiske både af træ. Der er tale om unikke både, som hver har deres særlige historie og egenskaber.

De rekonstruerede vikingeskibe er alle 'laugsbåde', der vedligeholdes og sejles af frivillige medlemmer af museets bådelaug. Der er både store laug, med helt op til 200 medlemmer, og ganske små bådelaug, hvor en mindre gruppe mennesker finder et fællesskab omkring de nordiske træbåde.

» Læs mere om bådelaugene her og se, hvordan du melder dig ind...

Selvom bådene nu kommer på land, er der fortsat masser af aktivitet i de frivillige fællesskaber. I løbet af de kolde vintermåneder mødes bådelaugene til sociale og faglige arrangementer, og når fuglekvidder og den første forårssol igen gør sit indtog starter forårsinspektionen og klargøringen af skibe og udstyr. I løbet af foråret lægges der mange timer i at skrabe, grunde, male, tjære, reparere og vedligeholde skibene, sejl og tovværk. Det er en god forberedelse til sommerens sejladser i de danske farvande og måske længere togter til fjernere kyster.

Et velfortjent hvil

Bådsamlingen kommer på land efter en sommer med mange sømil under kølen. Især de mindre nordiske klinkbyggede både har stævnet ud hele sommeren med museumsgæster i form af turister, danske og udenlandske skoleklasser, spejdere og diverse firmaer og foreninger. Der har været fuldt booket stort set hele sæsonen, fra 1. maj til 30. september.

For når først man har set de originale vikingeskibe i Vikingeskibshallen, og hørt alle de gode historier om, hvordan vikingernes skibe ændrede verden, så bliver oplevelsen fuldendt, når man selv stævner ud på Roskilde Fjord for årer og sætter det store firkantede råsejl.

I løbet af vinteren gennemgår bådebyggerne skibene og udfører eventuelle reparationer.

Fakta om optagning lørdag den 4. november 2023

Bådelaugene mødes allerede omkring kl. 10.00 og der vil være aktivitet omkring bådene i museumshavnen hele dagen.

Havhingsten hales på land med hjælp fra Falck og erfarne bådelaugsmedlemmer ca. kl. 13.00.