Foredrag: Hvad har cykler og langskibe til fælles?

Hvis din cykel var et vikingeskib. Racercykler og langskibe på Vikingeskibsmuseet.

Kom til dialogforedrag mellem en præstationsingeniør fra Team Danmark og en bådebygger fra Vikingeskibsmuseet.

Når 2. etape af årets Tour de France skydes i gang, sker det med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Fjord som baggrundskulisse.

Vi hylder derfor en af verdens største og mest traditionsrige sportsbegivenheder med et spændende program, der stiller skarpt på forskelle og ligheder mellem fuldblodsracercykler og –langskibe.

Foredrag den 31. maj

Kan en fjerlet og toptunet racercykel sammenlignes med vikingetidens absolutte højteknologi; det smalle og lange krigsskib, bygget til høj fart?
Det spørger vi Team Danmarks præstationsingeniør Andreas Top Adler og museets bådebygger Pernille Rosendahl om i en snak om aero- og hydrodynamik, konstruktion og kraftoverførsel.

Andreas er Danmarks eneste præstationsingeniør, og ansat hos Team Danmark for at gøre de danske verdensklasse atleter endnu bedre, hurtigere og dygtigere. Han har siden 2013 været at finde på sidelinjen hos banelandsholdet, de olympiske landevejsryttere – og nu optimerer han også udstyret hos nogle af de bedste danske enkeltstartsryttere: Ryttere som vil være at finde på startstregen i årets Tour de France.

Han møder vores erfarne bådebygger Pernille til en snak om dristige konstruktioner og designmæssige kompromisser.

Til foredraget medbringer Andreas og Pernille cykler, hjelme, skibsdele og filmbider. De giver et kik ind i maskinrummet og går i en dialog med publikum.

Hvornår: 31. maj kl. 19.30
Hvor: Vikingeskibshallen
Pris: 200 kr. + 15 kr. i gebyr.

» Billetter købes på BilletExpressen...

Særudstilling

Allerede fra 25. maj kan du se to aerodynamiske racercykler og en specialdesignet cykelhjelm opstillet ved museets langskibe; Skuldelev 2 og Skuldelev 5.
Udstillingen spejler foredragets emner om form og funktion og at slippe vinden og vandet, samt kigger på forskelle mellem carbon og træfibre i cykel- og skibsdesign.

Udstillingen er skabt i et samarbejde med den danske cykelproducent PRONGHORN RACING Aps og Team Danmark med støtte fra Roskilde Kommune.