Fra mose til våben, værktøj og skibsnagler - jernudvinding i vikingetiden

Mød jernudvinderen 3. - 7. august og få et indblik i, hvordan vikingerne udvandt jern af myremalm.

Vær med, når jernudvinderen laver råjern ud af myremalm og viser, hvordan vikingerne udvandt det vigtige jern til deres våben og værktøj - og jernnagler til vikingeskibene.

Stor erfaring og fortællelyst

Få mestrer i dag den ældgamle kunst at udvinde jern, som vikingerne gjorde det for 1000 år siden.
Verdens måske mest erfarne udi fortidens udvinding af jern – smed Jens Jørgen Olesen – besøger Vikingeskibsmuseet i Roskilde den 3. – 7. august, hvor han både viser og fortæller om, hvordan vikingerne udvandt jern til deres våben, værktøj og skibsnagler.

Jernudvinding i vikingetiden

I vikingetiden fremstillede man jern i Danmark fra myremalm, der endnu i dag kan findes i moser og vådområder. Ordet ’myre’ betyder faktisk mose, så navnet kan oversættes til ’mosemalm’.

Arbejdet med at omdanne myremalm til jern er meget tidskrævende og kræver stor erfaring, før det lykkes.
Den opgravede myremalm skal tørres og ristes, inden den egentlige udvinding starter i lerbyggede skaktovne, hvor den ristede og knuste myremalm får så ekstremt høj varme, at jernet samler sig i bunden af ovnen, og danner det man kalder en ’luppe’ af rå-jern.
Jern-luppen skal efterfølgende renses for urenheder, inden jernet kan bruges til våben eller værktøj.

Mød jernudvinderen og få ny viden

Museets gæster kan få et særligt indblik i den svære kunst at håndtere det rødglødende jern. Få en snak med smeden om den spændende proces at lave dansk jern og se når han renser og formgiver det glødende jern til nagler og værktøj.

I løbet af ugen vil smeden udvinde jern af myremalmen, rense den udvundne ’jernluppe’ og også smede af det ny-udvundne jern.

De ivrige kan give en hånd med og prøve kræfter med blæsebælgen, mens I hører om jernets fantastiske historie.

Jernudvinding i vikingetiden
Hvornår: 3. - 7. august 2020 kl. 10.00 - 16.00

Hvor: Museumsøen, Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Vindeboder 12, 4000 Roskilde

Husk, at der er halv pris på entrébilletten frem til og med 9. august 2020. Klik for at læse mere om priser, åbningstider mm.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen