Fond yder 2 millioner til Havhingsten - igen!

Vikingeskibsmuseet og Havhingsten fra Glendalough bliver igen beriget fra Skibsreder Carsten Brebøls Fond. Havhingsten fra Glendalough nærmer sig målet!

Sidste år modtog museet de første 2 millioner og pengene var i høj grad med til at sikre den historisk regnfulde, men meget succesfulde sejlads fra Roskilde til Dublin. Til sommer sejler Havhingsten hjem til Roskilde.

"Planlægningen af den kommende sommers sejlads er i fuld gang på museet og om 14 dage fastsættes den endelige besætning. Skridt for skridt nærmer projektet sig tidspunktet hvor der blæses til afgang. Og når de godt 60 besætningsmedlemmer igen sidder ombord på Havhingsten den 29. juni og tager de første åretag ud af Dublin, starter sidste del af Vikingeskibsmuseets hidtil største satsning.

Projektet som museet kalder 'Fuldblod på Havet' har indtil nu kostet adskillige millioner og for et museum som i forvejen er hårdt trængt økonomisk, er en donation på i alt 4 millioner en enorm støtte," fortæller Vikingeskibsmuseets direktør Tinna Damgård-Sørensen. Og hun fortsætter: "Vi har stadig en del midler at indhente for at kunne opfylde vores egne ambitioner for projektet og sejladsen, så Skibsreder Carsten Brebøls Fonds flotte donation får os ikke til at stoppe op – men det er en enorm motivation for os alle til at sætte yderligere ind for at finde midlerne. Vi ved jo, at de er derude!"

Fondens bestyrelse blev første gang opmærksomme på Havhingsten, da skibet sejlede Skagerrak rundt i 2006. Her sikrede skibet sig maksimal omtale i både Danmark, Sverige og Norge. Og sejladsen i 2006 var den afgørende test af skib og besætning inden sejladsen til Dublin sidste år.

Projekt 'Fuldblod på Havet' er helt i fondens ånd. At støtte og bevare den danske kulturarv er et grundlæggende formål med fonden og Havhingsten er et yderst fuldendt og levende bevis på at vi i vores historie har meget at byde på, men også forsat har meget at blive klogere af", fortæller Bent Lindgaard Hansen, som er formand for bestyrelsen i Skibsreder Carsten Brebøls Fond.

Af: Preben Rather Sørensen