En historisk hyggelig jul

Er det tid til en ny juletradition? Vi har lavet et spændende program med fortællinger og rundvisninger i hele julen.

I julen kan du lytte til julefortællinger for børn, lave julepynt, julekort og tage med på rundvisninger om de verdensberømte vikingeskibe.

På Vikingeskibsmuseet har vi sørget for julehygge til alle. Så snart du bevæger dig ind på Museumsøen mødes du af duften af gløgg og æbleskiver. Får du ikke varme i kinderne af den gode æblegløgg, kan du varme dig i Vikingeskibshallen, hvor de fem originale vikingeskibe står i al deres pragt.

Hvor sommeren byder på fart over feltet og et væld af aktiviteter, indbyder julen til stille reflektion, fordybelse og hyggeligt samvær med venner og familie.

Når juleroen sænker sig over museet, er det er en oplagt mulighed for at få et roligt øjeblik med de smukke skibe fra vikingetiden.

Tag jer god tid til at gå på opdagelse sammen – måske finder I hemmeligheder fra vikingetiden i de gamle planker?

Åbningstider på Vikingeskibsmuseet i julen 2023
Besøg Vikingeskibsmuseet i hele julen fra den 24. december kl. 10.00-16.00.

Vi holder også åben i juledagene, nytårsaftensdag og 1. januar.

Museumsbutikken holder også juleåben alle dage kl. 10.00-16.00
Café Knarr holder juleåben alle dage kl.10:00-16:00.

Marinarkæologernes væksted holder lukket til starten af januar på grund af oprydningsarbejdet med stormen Pia.
Udstillingerne er lukket den 22. december, på grund af stormen Pia

Rundvisninger på dansk og engelsk:
• Rundvisning på engelsk kl. 11.00
• Rundvisning på dansk kl. 13.00

Julefortællinger
• 24.-31. december julefortællinger på dansk kl. 13.00

» Tjek kalenderen og se alt det, der sker på museet i julen.

Entré:
Børn og unge under 18 år: Gratis adgang.
Voksne: 125,-
Familiebillet (2 voksne + alle børn under 18 år): 230,-

Hvor: Vikingeskibsmuseet, Vindeboder 12, 4000 Roskilde

Rundvisninger i julen

Hver dag kan I komme med på rundvisninger om de fem vikingeskibe, der er udstillet i den store museumshal. Skibene giver et mangfoldigt indblik i vikingernes verden, hvor skibene var grundlaget for samfundets udvikling. Vikingeskibene har afsløret mange ukendte sider af vikingernes maritime kunnen inden for skibsbygning og søfart, og der er ingen tvivl om, at uden skibe, ingen vikingetid!

Rundvisninger på dansk og engelsk:
• Rundvisning på engelsk kl. 11.00
• Rundvisning på dansk kl. 14.00

Julefortællinger på dansk
• 23.-31. december julefortællinger på dansk kl. 13.00

Fortællinger for børn

Tag børn og børnebørn med på en rejse tilbage til vikingetiden, hvor der ligesom nu blev festet i de mørke måneder. Tag plads på dækket i det store skib og hør de spændende fortællinger om vikingernes Jól.

Noget er helt forskelligt fra vores fejring af julen i dag, andet kan vi faktisk godt genkende i nutidens juletraditioner. Det er næsten, som en rød tråd fra os, her i dag, tilbage til mennesker, der levede for 1000 år siden.

Fortællingerne om vikingernes Jól er spændende og overraskende. Børnene kommer hjem med ny viden og tanker om dem, der kom før os - og dem, der kommer efter.

Fortællinger om vikingernes Jól
Fortællingerne er tilrettelagt for aldersgruppen 5 - 11 år.

Hvornår: 23. - 31. december kl. 13.00 - 13.30

Skriv julekort med runer

Ved juletid besøgte vikingerne familien - ligesom vi gør i dag. De medbragte mad og drikke - så festen var en slags fællesskabsfest. Der blev sendt hilsner fra familie og bekendte, som ikke kunne rejse.

De skålede "for år og fred". Sådan ønskede man hinanden godt helbred, frugtbarhed og velstand i det kommende år.
På mange måder minder det om de jule- og nytårsønsker, vi sender til hinanden i dag.

Vi har lavet søde julekort med runealfabetet, som er "nøglen" for både afsender og modtager. Er du i humør til lidt juledrilleri, kan du skrive alle dine julekort med runer, og udfordre modtageren til at løse din julegåde.

I kan også lave julepynt til den store runesten eller farvelægge din fortolkning af Skuldelev 5 - skibet. Hvordan skal dit vikingeskib se ud?

Skriv julekort med runer
Sjov aktivitet i hele juleferien

Hvornår: 24. - 31. december

Oprettet af Trine Harvøe Kristensen