Kom til søsætning af nybygget vikingeskib den 7. maj 2022

Lørdag den 7. maj 2022 er alle velkomne til søsætning og fejring af den levende kulturarv på Vikingeskibsmuseets bådeværft.

Lørdag den 7. maj er alle velkomne på Vikingeskibsmuseets bådeværft til søsætning af et helt nyt vikingeskib og fejring af den levende kulturarv.

Kom og vær med til en festdag på Vikingeskibsmuseets bådeværft, lørdag den 7. maj kl. 12.00.
Museet søsætter et nybygget vikingeskib, en rekonstruktion af det originale, 1000-årige fragtskib, Skuldelev 3, der er udstillet i Vikingeskibshallen.

Vi benytter samtidig denne festlige lejlighed til at fejre indskrivningen af de nordiske klinkbådstraditioner på UNESCOs liste over verdens immaterielle kulturarv.

Skuldelev 3-skibet er med sin smukke form og stævne, der rejser sig højt over byggepladsen midt på Museumsøen, blevet et velkendt syn for museets brugere. Siden 2017 har bådebyggerne hver sommer arbejdet på det 14 m lange fragtskib, og mange tusinde har oplevet skibet tage form – både som besøgende på museet og on-line rundt om i hele verden.

Men denne sæson markerer begyndelsen på et nyt kapitel for skibet, for med søsætningen lørdag den 7. maj skal bådebyggernes omhyggelige arbejde stå sin prøve mod fjordens vand for første gang.

Det nybyggede vikingeskib er det seneste skud på stammen af genskabte vikingeskibe, der nu udgør en flåde af sejlende skibe. De er med til at give unik, ny viden om vikingernes søfart. Viden, man kun kan få ved at bygge og sejle skibe, som vikingerne gjorde det.

Program for dagen

Program for søsætning og fejring af optagelsen af de nordiske klinkbådstraditioner på UNESCOs liste over verdens immaterielle kulturarv:

• 12.00: Velkomst og taler ved:
    • Bestyrelsesformand, Tomas Breddam
    • Tore Friis Olsen, Forbundet Kysten

• 12.45: Dåb og navngivning ved Tomas Breddam
    • Musikalsk indslag
    • Søsætning og ilægning af ballast

• 13.30: Jomfrurejse
  • 14.00: Åbent skib: Kom ombord på rekonstruerede vikingeskibe og få en snak med de frivillige bådelaug
  • 15.00: Tak for i dag

Søsætningen foregår udendørs på værftspladsen på Museumsøen.
Der er gratis adgang for alle til museumsøen lørdag den 7. maj

Velkommen!