Påskeferie på Vikingeskibsmuseet

Vikingeskibsmuseets bådsamling ligger på land for vinteren foran Vikingeskibshallen. Copyright, Vikingeskibsmuseet.
Det dufter og lyder som forår ved fjorden foran Vikingeskibsmuseet. Skibenes skroge bliver skrabet og malet. Tovværk skal tjæres og duften spreder sig over hele museets område.

Foråret nærmer sig, køerne kommer snart på græs og vikingeskibene kommer snart i vandet. I påskeferien kan børn og voksne mærke både den maritime fortid og det spirende forårsliv ved fjorden.

Den kristne påske kom til Norden med kristendommen i løbet af vikingetiden. Men også for de hedenske vikinger var forårets komme en festlig årstid.

Skibene bliver klar til nye eventyr

I Norden betød foråret blandt andet, at skibene igen kunne komme i vandet efter en lang vinter.

På græsplænen foran Vikingeskibshallen kan I opleve det traditionelle arbejde med at klargøre de rekonstruerede vikingeskibe og museets øvrige traditionelle nordiske træbåde.

Arkæologisk arbejde med forhistoriske skibe

Lige ved siden af Café Knarr på Museumsøen kan I trække indendørs i Marinarkæologernes Værksted og dykke ned i arbejdet med to nyfundne skibsvrag. Museets medarbejdere vil i påskeferien stå klar til at fortælle jer om marinarkæologernes spændende arbejde med at sikre kulturskatte fra havbunden.

I Vikingeskibshallen kan I gå på opdagelse i historierne, der ligger gemt i træet på det lille krigsskib fra vikingetiden Skuldelev 5.

Oplevelser for børn

Hver dag i påskeferien kan I tage med på en eventyrlige familierundvisninger for hele familien blandt de 1000 år gamle vikingeskibe. Rundvisningen er tilrettelagt som et handelstogt, og alle deltagere får en rolle i rejsen.

Børn der elsker mysterier og eventyr kan løse vores digitale spil, hvor de skal hjælpe med at redde vikingeskibsmuseet fra et snedigt tyveri.

I vores faste udstilling Stig Ombord bagerst i Vikingeskibshallen kan man tage med på en indendørs digital dagsrejse i et handelsskib eller krigsskib. Væggene omkring skibene bliver levende så lys og lyd giver fornemmelse for en dagsrejse på åbent hav, hvor vejret skifter og dag bliver til nat.

Aktiviteter i påskeferien
23. marts - 1. april

Vikingeskibshallen:
11.00: Rundvisning i hallen (ENG)
11.30: Familierundvisning - Tag med på handelstogt
13.00: Rundvisning i hallen (DA)
13.30: Børneworkshop ved Skuldelev 5
14.30: Børneworkshop ved Skuldelev 5

Marinarkæologernes Værksted:
Åbent fra kl. 10.00 - 15.30

Entré:
Familiebillet for 2 voksne og alle børn under 18 år: 230 DKK