Uddrag fra logbog 6/8-2007

Udgivet 06/08-2007

Fra Islay til Isle of Man

1022 log 784 Anker lettet. I morges kl. 720 fik vi melding fra DMI om at de varslede 18-23 m/s var gået nordligere og vi kunne regne med 10-12 m/s fra NV de næste 36 timer.

1128 log 789 Vi bjærger sejl for at stramme det nye rortov. Må i stedet skifte til reservetov.

1308 log 800 tager nederste reb, da hastigheden (10 knob) og store dønninger, belaster roret. Malin Head melder NV 29 knob (15 m/s)

1323 log 801 tager 2. reb redningsdragter obligatoriske.

1342 log 804 tager 3. reb

1416 log 808 (VNV 18 m/s) For ca et kvarter siden knak rorstroppen. Sejlet blev bjærget og trukket ind i skibet. Rorstroppen skiftet. Ligger nu i store dønninger med siden til – vindstød på 23 m/s. Driver mod SØ heldigvis fri af Mull of Kintyre. Ruller 15-20 grader til begge sider men tager ikke vand ind.

1510 log 812 Sætter sejl med alle reb og falder af mod Peel på Isle of Man

1542 log 816 reber ud et reb. Overvejer at søger mod den nordirske kyst hvor der er kortest til en havn; men det er ikke muligt pga. søernes størrelse. Vi får strømmen imod om 2-3 timer og bliver derfor i den østlige side af North Channel, hvor tidevandet ikke sætter så stærkt og forventer at nå til et område hvor søen ikke bliver for grov.

1746 log 831 roret er ind i mellem helt fri af vandet. Dønnninger 40 meter lange 3 meter høje. Vind NV 15-18 m/s.

1920 log 840 Vind og sø har lagt sig og vi reber yderligere et reb ud.

0126 log 866 Farten er dalet og vi reber ud (uden at væke frivagten) for at nå at ankomme til Peel med højvandet.

0500 log 885 Under roning på vej ind bag stemværket i Peel havn. Sejlet blev bjærget lige indenfor bølgebryderen. Vi lagde til og kunne gå til ro efter en begivenhedsrig sejlads.

Opsumerende viste dagens sejlads at der må arbejdes mere med rorsystemet, som er et svagt led ( se også bådsmandens dagbog). Det var godt at se at sejlet kunne bjærges forholdsvis hurtigt ind, selvom det var taget ned tværs og det derfor måtte rakkes af. Og ligeledes trygt at se hvor godt skibet bjærgede sig selv med søen helt tværs.


Oprettet af Poul Nygaard