Vikingeskibsmuseet i Roskilde

De fem originale skibe

På Vikingeskibsmuseet udstilles fem unikke vikingeskibe, der i 1962 blev udgravet i Roskilde Fjord, ud for landsbyen Skuldelev.I vikingetidens slutning – sidst i 1000-tallet – anlagdes et system af spærringer til værn for domkirke- og kongebyen Roskilde. De fem Skuldelevskibe stammer fra en spærring ca. 20 km nord for Roskilde. Skibene blev sænket på tværs af sejlløbet og udgjorde en del af et effektivt forsvarsanlæg.

Rekonstruktionerne

På Vikingeskibsmuseets bådeværftgenskaber bådebyggere vikingeskibene i fuld størrelse med kopier af vikingernes værktøj. Skibenes form rekonstrueres ud fra de originale, bevarede skibsdele. Om sommeren ligger rekonstruktionerne i museumshavnen, hvis de ikke er ud at sejle.

Udstillinger og aktiviteter på Vikingeskibsmuseet

Oplev fem originale vikingeskibe, der vidner om krig, handel og sørejser til fjerne egne.
Vikingeskibsmuseet sætter fokus på vikingernes maritime håndværk og deres imponerende skibe.
Følg arbejdet på bådeværftet, se den store bådsamling i Museumshavnen og prøv selv kræfter med vikingernes håndværk.

Sejl ud på Roskilde Fjord!

Stig om bord på et vikingeskib, ro ud på Fjorden og sæt sejl. Er du over 4 år kan du komme med ud at sejle. Daglige sejlture fra Museumshavnen 1. maj til 30. september.

Museum for alle – året rundt!

Spændende udstillinger – Film om vikingeskibene og Havhingsten fra Glendalough – Klæd dig som en viking og leg dig tilbage til vikingetiden - Gå om bord i vikingeskibe – Skriv med runer - Bådeværft – Museumshavn - Museumsbutik med Skandinavisk design – Spis Ny Nordisk Vikingemad.

Historie med alle sanser

Mærk, føl, duft – prøv! Fra maj til september kan du møde museets håndværkere på Museumsøen. Prøv kræfter med at slå reb, flette med pil, skære smukke mønstre i træ eller forme det glødende jern hos smeden. Bådeværftet er åbent på hverdage året rundt og fra 1. maj til 30. september også i weekender.

Grupper på besøg

Vikingeskibsmuseet er et oplagt udflugtsmål for grupper. Lad os være rammen om jeres fælles oplevelser. Vi arrangerer sejladser, omvisninger og håndværksaktiviteter for store og mindre grupper.
Hold mødet i maritime omgivelser og spis god mad med smag af vikingernes verden.
Vi tilbyder også professionel teambuilding til land eller til vands – året rundt og altid i frisk luft!

Ny Nordisk Vikingmad

Spis Ny Nordisk Vikingemad med smag fra vikingernes verden i Café Knarr eller på Restaurant Snekken. Cafeen kan også bookes til private arrangementer. Medbragt mad kan nydes udendørs.

Museumsbutik

Moderne museumsbutik med Skandinavisk design og kopier af vikingesmykker. Særlig julebutik med anderledes julepynt og nye gaveideer. Der er gratis adgang for handlende i Museumsbutikken.

Transport. Stor, gratis P-plads. Tog til Roskilde.
Bus 203 fra Roskilde st. eller 20 min. gang.