DF: Nyt vikingemuseum skal redde vikingeskibene

Vikingeskibshallen blev hårdt ramt under stormen Bodil i december 2013, hvor vandstanden nåede højder, der truede med at slå ruderne ind i Hallen.
Udgivet 13/01-2016

Udgivet: 13. januar 2016

Dansk Folkeparti stillede 27. januar 2016 forslag om at bygge et nyt Vikingemuseum i Roskilde for at sikre trygge rammer omkring de 1000-år gamle skibe, der er en vigtig del af Danmarks kulturarv.

DF foreslår en affredning af Vikingeskibshallen, så den forfaldne bygning, der især er hårdt ramt efter stormen Bodil i 2013, kan erstattes af en ny og moderne hal, og partiet vil afsætte 100 mio. kr. til formålet på den kommende finanslov.

Vikingeskibsmuseet såvel som Roskilde Kommune forholder sig positive til forslaget, der giver en ny vinkel på løsning af udfordringerne omkring Vikingeskibshallens ringe forfatning og sikring af skibene samt museets fortsatte udvikling.

Vikingeskibsmuseet og Roskilde Kommune vedtog i december 2014 en Helhedsplan for fremtidens museum, der tegner visionen og grundlaget for museets fortsatte udvikling og økonomiske bæredygtighed, og Roskilde Kommune har allerede i den forbindelse afsat 25 millioner kroner til at understøtte helhedsplanen.

Politiken bringer 27. januar en artikel om forslaget.
Læs artiklen i Politiken.

Oprettet af Lisbeth Weichel