Vinterferie med viden om vikingerne

Vinterferie på Vikingeskibsmuseet i Roskilde  - viden om marinarkæologi og vikingetid alle dage fra den 11. til den 26. februar 2023.

Vikingeskibsmuseet i Roskilde har viden om vikingerne på programmet i vinterferien fra lørdag den 11. til og med søndag den 26. februar.

Vikingeskibsmuseet i Roskilde holder lang vinterferie, og lukker op for ferieaktiviteterne helt fra lørdag den 11. februar.

Vinterferie på museet i både uge 7 og 8

Nogle holder vinterferie i uge 7, andre i uge 8, men på Vikingeskibsmuseet bliver man ikke snydt for de gode museumsoplevelser uanset, hvornår man har ferie. Her varer vinterferien nemlig helt frem til 26. februar.

Detektivjagt og handelstogt

De videbegærlige museumusgæster kan blandt andet deltage i detektivjagt, familierundvisningen 'Handelstogtet' og det kreative farveværksted.
Som detektiv skal man hjælpe med at opklare vikingernes mysterier, og til det får man et opdagelsessæt. Sættet koster 25 kroner, men når opgaverne er løst, får man også en flot præmie.

Farverige vikinger, kreative børn

Vil man hellere slippe kreativiteten løs, har farveværkstedet åbent. Her kan man farvelægge smukke vikingemotiver med hjemmelavet maling - præcis som vikingerne gjorde. Farveværkstedet har åbent alle dage i vinterferien fra klokken 14 til 15.30. Familierundvisninger på dansk foregår alle dage klokken 11.

Fund fra havets bund

Det er ikke rigtig til at forstå det, men under havet findes også spor af vores fortid og de mennesker, der levede her før. Rundt om Sjælland og øerne er det marinarkæologer fra Vikingeskibsmuseets, der står for udgravningerne af arkæologi under vandet.
I vinterferien kan museets gæster komme med bag kulissen i marinarkæologens værksted og få indblik i, hvad marinarkæologerne finder på bunden af havet og de mange oldsager, havet gemmer.

Der er hentet spændende ting frem fra magasinerne og besøgende får ikke bare forklaringer, men også lov til at røre og undersøge de spændende fund, der gemmer på historier om livet for årtusinder siden i vinterferien kl. 12.30 - 13.00.

Sidste chance at se særudstillingen om Chr.4's sunkne skibe

Frem til 1. marts viser Vikingeskibsmuseet den anmelderroste særudstilling ’I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt, 1644’.

Udstillingens omdrejningspunt er det overraskende fund af tre skibe, der forliste i det skæbnesvangre søslag i 1644, hvor Christian 4 og den danske flåde led et svigende nederlag mod en overlegen svensk flåde.

Vikingeskibsmuseets marinarkæologer har undersøgt resterne af de sunkne skibe, og bjærget en række spændende fund, der har været med til at afdække begivenhederne, så vi i dag har et kan fortælle historien om, hvad der skete i den kolde oktoberdag, hvor den danske flåde led sit størdte nederlag.

Udstillingen lukker 1. marts 2023.

Fakta om Vinterferien på Vikingeskibsmuseet:

Vinterferieaktiviteter på Vikingeskibsmuseet alle dage 11. - 26. februar 2023

Muset er åbent dagligt kl. 10.00 - 16.00

Vinterferieprogram:
10.00 - 16.00: Rejs Ud - oplevelsesrejse på egen hånd (opdagelsessæt inkl. præmie: 25 DKK)
11.00 - 11.45: Rundvisning på engelsk
11.30 - 12.00: Familierundvisning på dansk
12.30 - 13.00: I marinarkæologens fodspor
14.00 - 15.30: Farveworkshop

Aktiviteterne er tilrettelagt for familier med børn i alderen 6-14 år og foregår indendørs i Vikingeskibshallen.
Rundvisning på engelsk er tilrettelagt for voksne besøgende.

Særudstilling:
’I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt, 1644’ lukker 1. marts 2023.

Audioguide og digitalt spil:
Museet tilbyder gratis audioguide med flere forskellige spor samt et digitalt spil, 'MuseumsMysteriet'.

Entré:
Familiebillet for 2 voksne og alle børn under 18 år: 230 DKK
Voksne: 125 DKK
Sæsonkort: 180 DKK
Børn 0-17 år: Altid gratis entré

Vikingeskibsmuseet i Roskilde:
Vindeboder 12, 4000 Roskilde, tlf.: 46 300 200

» Læs mere om vinterferien på Vikingeskibsmuseet her...

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen