Billeder fra et dramatisk døgn

Vikingeskibsmuseet gennemgik 6. - 7. december et voldsomt døgn, hvor vandmasserne truede med at bryde igennem Vikingeskibshallens glasfacade, og det sigende fjordvand trængte ind i museets bygninger på Museumsøen. Heldigvis begrænsede skaderne sig til bygninger og anlæg.
Ingen museumsgenstande blev berørt, takket være en formidabel og tidlig indsats fra Beredskabsstyrelsen, Politiet og Hjemmeværnet, frivillige, konservatorer fra Nationalmuseet og medarbejderne på Vikingeskibsmuseet.
Vikingeskibsmuseet var godt forberedt på stormen, og selv om der ikke på noget tidspunkt opstod panik, blev det voldsomt og meget ubehagelig i løbet af natten, hvor vandet steg til 206 cm over daglig vande og bølgerne slog så kraftigt mod ruderne, at de begyndt at sprække.

Vandet steg helt op til underkanten af vinduerne og bølgerne piskede vand og ting, der lå i vandet op højt op på  ruderne. "Situationen var ikke ude af kontrol, og der var ingen panik. Men det var rigtigt ubehageligt", fortæller museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen.

Billederne er taget af fotograf Werner Karrasch.
» Klik på et af billederne for at se dem større og som serie.

Billeder fra et dramatisk døgn