En båd til Skjoldungelandet

Kraka Fyr - en rekonstruktion af Skuldelev 6. Nu starter byggeriet af endnu en udgave af den smukke båd fra Sognefjorden i Vestnorge

Gik du glip af byggeriet af Havhingsten? Nu får du chancen for at komme helt tæt på bygningen af et vikingeskib i fuld skala.

Om få dage lægges kølen til det, der skal blive rekonstruktionen af Skuldelev 6 - det lille fiske- og fragtfartøj fra Sognefjorden i Vestnorge. Vikingeskibsmuseets værft bygger båden i samarbejde med Nationalparkprojektet Skjoldungelandet. Båden skal bruges til formidling af det historiske landskab omkring Roskilde Fjord.

"Det nye byggeri giver en unik mulighed for at opleve eller genopleve rekonstruktionen af et vikingeskib i fuld skala”, fortæller museumsinspektør Louise Kæmpe Henriksen fra formidlingsafdelingen, som har stået for udstillingen der vises på værftspladsen i forbindelse med byggeriet. ”Det er snart 6 år siden vikingeskibsmuseet søsatte Havhingsten fra Glendalough efter en 4-årig byggeproces. Men arbejdet er ikke slut, selvom alle 5 skibsfund nu har sejlende rekonstruktioner. Den nye byggeri åbner for andre tolkninger af originalskibet og inviterer museets gæster til at følge bådebyggerne arbejde på helt tæt hold".

Endnu en rekonstruktion

Vikingeskibsmuseets bådsamling rummer allerede en rekonstruktion af Skuldelev 6. I 1998 søsatte museets værft båden Kraka Fyr, som lige siden har sejlet med gæster på museet. Desuden er der et aktivt laug knyttet til Kraka Fyr. Lauget sejler flittigt med båden i hele sejlsæsonen fra maj til september og der findes allerede mange erfaringer med bådtypen.

Da den originale båd blev bygget omkring år 1030, var det som en forholdsvis lavbordet fiskerbåd med seks såkaldte bordgange, der udgør skibets sider. På et senere tidspunkt i bådens liv, har man ombygget den fra fiske- til fragtfartøj ved at sætte en 7. bordgang på. På den måde skabte man et mere rummeligt og sødygtigt fartøj.

Den nye rekonstruktion bygges med de oprindelige seks bordgange.

En ny hypotese

Med byggeriet får museets bådebyggere mulighed for at afprøve nye tolkninger af det oprindelige vrag. Skuldelev 6 stævne var ikke bevaret, da det blev udgravet og derfor blev den nuværende rekonstruktion bygget med en såkaldt trappestævn som på Skuldelev 3 (Roar Ege). "Med den nye bygning vil vi lægge os op af stævnene fra det andet skib fra Sognefjorden, Skuldelev 1", fortæller værftschef Søren Nielsen. "Dette havgående fragtskib havde lavere stævne og et markant anderledes design end trappestævnen, og vi giver dermed et andet bud på, hvordan den oprindelige båd har set ud, da den sejlede i de vestnorske fjorde for 1000 år siden".

Tre i en. Man aner konturerne af det oprindelige vrag, i baggrunden ses Kraka Fyr og forrest i farver: tegningen af den nye rekonstruktion.

Men også andre kilder indgår i rekonstruktionsarbejdet. Udover Skuldelev 1's stævnparti har bådebyggerne og arkæologerne studeret en grafitti fra en kirkeport i Fortun kirke i Sognefjorden samt stævne fra sen jernalder fundet i Hordaland, ligeledes Vestnorge. De forskellige kilder giver på den måde mulighed for at skabe et nyt bud på, hvordan båden kunne have set ud. Og samtidig understreger byggeriet, at der ikke findes nogen entydig sandhed indenfor den eksperimentelle arkæologi.

Kom tættere på

Byggeriet af rekonstruktionen repræsenterer alle disciplinerne indenfor bådebygning i vikingetiden. Overvejelser og valg af materialer, værktøj og metoder er de samme, uanset om der bygges et vikinge langskib på 30 meter som Skuldelev 2 (Havhingsten) eller et fiske- og fragtfartøj som Skuldelev 6.

Fra 1. juli og hele sommeren igennem, vil gæster på museet kunne følge byggeriet hver dag. Byggeriet er planlagt at tage 1½ år.

Oprettet af Preben Rather Sørensen