Eksklusiv rundvisning og spis som en konge

Særudstillingen 'I Røg og Brand - Slaget i Femern Bælt, 1644' kan ses på Vikingeskibsmuseet frem til 1. marts 2022.
Udgivet 03/08-2021

I sensommeren annonceres en række datoer for eksklusive rundvisninger i særudstillingen 'I Røg og Brand' sammen med museumsinspektør Louise Kæmpe Henriksen, som er ansvarlig for udstillingen.

I løbet af den særlige rundvisning får du fortællinger om de nyfundne skibsvrag i Femern Bælt, Torstenssonfejden fra 1643 til 1645 og de dramatiske begivenheder, som fejden udløste samt et indblik i, hvordan udstillingen blev til - krydret med et par af de gode historier, der ikke blev plads til i selve udstillingen.

Rundvisningen foregår uden for museets åbningstid fra kl. 17-19, hvorefter der serveres en 3-retters menu i Café Knarr, inspireret af de tolv retter, Christian 4. fik serveret middag og aften på Københavns Slot.
Som en forsmag på den historiske madoplevelse, kan du allerede nu smage Christian 4.’s krydrede bitter lavet på mere end 12 krydderier og kage inspireret af de søde sager fra hoffets køkken i kan du i Vikingeskibsmuseets CaféKnarr.

Hold øje med hjemmesiden

Datoerne for de offentlige VIP-rundvisninger bliver løbende lagt på Vikingeskibsmuseet hjemmeside og udsendt i vores nyhedsbrev.
Der sælges et begrænset antal billetter for at sikre en tryg og nærværende oplevelse.
Billetterne sælges via BilletExpressen.

Book en privat VIP-rundvisning

Er du del af en forening eller andet større selskab - eller ønsker du en særlig oplevelse for kolleger og medarbejdere i din virksomhed, er det muligt at booke en privat rundvisning med efterfølgende middag, lige når det passer jer. Rundvisningerne kan ligge på alle ugens dage, og vi åbner gerne udstillingen uden for museets almindelige åbningstider.

Kontakt bookingen på tlf.nr.: 46 300 253, mandag til fredag fra kl. 10-14 eller på email: booking(at)vikingeskibsmuseet.dk.

Vi kan hjælpe med at få detaljerne på plads, og give jer en helt igennem historisk god oplevelse, der styrker fælleskabet og sammenholdet.

Foredrasrække med masser af mere viden

I forbindelse med særudstillingen arrangerer vi også en foredragsrække med ny, spændende viden om skibsfundene, storpolitikken i 1600-tallet, flåden og orlogsskibene samt bådebyning på christian den 4. tid.

Fakta om udstillingen:

Særudstillingen 'I Røg og Brand – Slaget i Femern Bælt, 1644', kan ses på Vikingeskibsmuseet i Roskilde frem til 1. marts 2022.

Der er indlånt genstande fra:
Nationalmuseet, Landesmuseum Schleswig-Holstein, Femern A/S samt Køge Maritime Modelbyggerlaug.

Udstillingen er skabt i samarbejde med designfirmaet Yoke Aps.

Særudstillingen er støttet af:
Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Beckett-Fonden, Brebølfonden, A/S D/S Orients Fond og Furi Appel og Gunnar Niskers Fond til Almennyttige Formål.

Udstillingen ledsages af et formidlingsprogram med online genstandskatalog, foredrag, essays og rundvisninger.

» Følg dette link for at læse mere om udstillingen på Vikingeskibsmuseets hjemmeside

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen