180-årig egestamme er blevet kløvet til Gislingebåden

En egestamme med en diameter på en meter og en længde på 7 meter, blev mandag den 15. juni kløvet med køller, kiler og ren, rå muskelkraft!

Mandag den 15. juni kløvede Vikingeskibsmuseets bådebygger en 7 meter lang egestamme med en diameter på ca. 1 meter. Et så stort egetræ har en alder på lige ved de 180 år og den tog ca. 2,5 time at kløve.

Den store stamme skal udgøre materialet til Gislingebådens planker.

"Gislingebåds Projektet går ud på at rekonstruere båden så tæt på den oprindelige som muligt, samtidigt med at vi bygger med det oprindelige værktøj og bruger fortiden metoder og teknikker", fortæller bådebygger Martin Dael, og fortsætter: "Og derfor bruger vi også den ældgamle kløve-metode for at kunne at lave bådens planker af de store egestammer".

En veloverstået kløvning

Kløvningen gik i det store hele godt og Martin er tilfreds: "Det gik lidt trægt i starten og vi ved ikke præcis hvorfor den var så genstridig. Vi har dog nogle formodninger; Det kan skyldes at marvstrålerne løber lidt i en bue, hvilket gør at det bliver en stører overflade at kløve.
Stammen kløvede ikke lige så jævnt som vi havde forventet i første kløv, men da stammen skule deles i kvarte, ottendedele og 16-dele kløvede den snorlige"

Nu når stammen er færdigkløvet skal hugges planker ud. Først bliver stykkerne grovhugget med en retøkse.
Til sidst bliver bordplankerne hugget til med en bredbil, der i kraft af sin lange æg udjævner overfladen på bordplanken. En planke hedder 'et bord', når det er færdighugget og sidder på båden.

Middelalderbåd bygges på bådeværftet - Fakta:

Gislingebåden er en 7,7 meter lang hverdagsbåd fra Middelalderen, der blev fundet og udgravet i 1993 ved Gislinge i den inddæmmede og tørlagte Lammefjord. Byggeprojekt gennemføres af Vikingeskibsmuseets bådeværft, med mest mulig involvering af publikum. Der er planlagt en mængde aktiviteter omkring byggeriet, så museets gæster aktivt kan opleve alle aspekter af bådebygningsprojektet.

'Open Source bådebygning'
Samtidig lægger Vikingeskibsmuseet alle detaljer om byggeriet frit tilgængeligt på website, hvor blandt andet byggetegninger kan hentes. Her diskuteres også materialevalg, byggeproces og tolkninger af det originale fund. Vikingeskibsmuseet kalder det 'Open Source bådebygning', og det vil være muligt for andre bådebygningsinteresserede selv at prøve kræfter med et tilsvarende byggeprojekt.

Projektet kan også følges på Facebook og Instagram, hvor der ligger film, billeder og andre nørddetaljer.

Byggeriet vil tage omkring 6 måneder, båden forventes færdig til søsætning i efterårsferien.

Værftspladsen er åben
alle dage kl. 10 - 17 (kl. 10 - 16 fra 24. august).
Aktiviteter ved byggepladsen: Alle weekender i juni samt alle dage fra 27. juni til 23. august.

Kraks Fond støtter byggeprojektet.

Følg projektet på, klik for at se mere:
» Instagram: #Gislingeboat
<link https: www.facebook.com vikingeskibsmuseet external-link-new-window external link in new>» Vikingeskibsmuseets Facebook

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen