Nord Stream Pipeline. Bjærgning og dokumentation af ror ved Dueodde, Bornholm

Nord Stream Pipeline. Bjærgning og dokumentation af ror ved Dueodde, Bornholm rapport
Udgivet 01/10-2012

J. nr. 2569

Publiceret oktober 2012

Datering: Nyere Tid (e. ca. 1660 e.Kr.).

Vikingeskibsmuseet har i samarbejde med Nationalmuseet gennemført en bjærgning af et skibsror dateret til efter ca. 1660 (MAJ j.nr. 2569), der lå direkte i det vestligste af to parallelle rørledningstracéer sydøst for Dueodde på Bornholm. På grund af vanddybden blev dykningen foretaget af offshore dykkere fra dykker- og kabellæggerfartøjet Cable One. Efter bjærgning blev roret transporteret til Nationalmuseets Bevaringsafdeling, hvor det skal konserveres og efterfølgende udstilles på det nybyggede Handels- og Søfartsmuseum i Helsingør. Nærværende rapport vedrører udelukkende bjærgningen samt den efterfølgende dokumentation.

Oprettet af Jørgen Dencker